Autor Wątek: Otwory pod śruby - porada  (Przeczytany 19659 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline tui

  • knifemaker
  • Opinii: (3)
  • *
  • Wiadomości: 581
Otwory pod śruby - porada
« dnia: 19-01-2007, 10:08:19 »
Mam jedno proste pytanie bo tak się nad tym zastanawiam a nie mam żadnego poradnika mechanika. Wiercąc otwór (który ma być nagwintowany) pod śrubę fi 8 wiercę otwór fi 8 czy może fi 7.9 bo z doświadczenia wiem że śruby mają faktycznie fi mniejsze o jakiś 0.2 mm. tzn śruba fi 8 faktycznie ma średnicę gwintu ok fi 7.8 mm. No właśnie to jak jiest z tymi otworami do gwintowania?
wódz siuksów wykrzyknął łapankanapanka i wyruszyli na wojne przeciw irokezom

Offline PŁATNERZ

  • knifemaker
  • Opinii: (0)
  • *
  • Wiadomości: 69
    • PŁATNERZ
Odp: Otwory pod śruby - porada
« Odpowiedź #1 dnia: 19-01-2007, 10:54:52 »
Witam
otwór rzeczywiście musi być mniejszy, ale to zmniejszenie jest inne dla każdego gwintu. Orientacyjnie można przyjąć, że jest to 80% wartości "M", np:
M2 - średnica 1,6 mm , M3 - 2,4 , M4 - 3,2 itd. Takie umowne przeliczenie działa dla gwintów w granicach 2 - 8 mm. Dla wiekszych trzeba nieco to korygować w górę - 85%. Dla drobnozwojowych też.
Bezpiecznie jest też najpierw zrobić otwór prowadzący wiertłem troche mniejszym, a dopiero potem przewiercić właściwym, aby uniknąć jego rozbicia.

Pokłony
Wojtek Słwiński PŁATNERZ
"Quidquid agis, prudenter agas et respice finem"

Offline aambeeld

  • Opinii: (26)
  • Mieszkaniec knives.pl
  • *****
  • Wiadomości: 4999
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kozik org pl
Odp: Otwory pod śruby - porada
« Odpowiedź #2 dnia: 19-01-2007, 11:00:44 »
na niektórych suwmiarkach starej daty zamieszczano tabelę średnic do gwintów metrycznych i calowych
Aby niewnożowani wstrętu do noża nie mieli, bandycki jeno w nim widząc atrybut. :)

Offline NAZIR

  • Moderator
  • Opinii: (23)
  • *
  • Wiadomości: 2184
    • knives.pl
Odp: Otwory pod śruby - porada
« Odpowiedź #3 dnia: 19-01-2007, 11:35:44 »
uważam, że powinno się robić tak, ażeby nie było krytyki, tylko aplauz i zaakceptowanie

"A blade with no tip is like a breast with no nipple -- its pointless." - Michael Burch

Offline tui

  • knifemaker
  • Opinii: (3)
  • *
  • Wiadomości: 581
Odp: Otwory pod śruby - porada
« Odpowiedź #4 dnia: 19-01-2007, 12:02:48 »
oo w porządku (link) powiedzcie mi jeszcze tylko który skok jest standardowy i która tolerancja jest standardowa.

wódz siuksów wykrzyknął łapankanapanka i wyruszyli na wojne przeciw irokezom

Offline NAZIR

  • Moderator
  • Opinii: (23)
  • *
  • Wiadomości: 2184
    • knives.pl
Odp: Otwory pod śruby - porada
« Odpowiedź #5 dnia: 19-01-2007, 12:11:38 »
W onej tabeli zazwyczaj jakby pierwszy. Mam sprytny tabelkoprogramik z takimi rzeczami - kto chce mogę podesłać.

Update: oto i on:  http://www.engineer.konin.lm.pl/download/programy/zp_gwinty20.zip
« Ostatnia zmiana: 19-01-2007, 12:21:21 wysłana przez NAZIR »
uważam, że powinno się robić tak, ażeby nie było krytyki, tylko aplauz i zaakceptowanie

"A blade with no tip is like a breast with no nipple -- its pointless." - Michael Burch

Offline tui

  • knifemaker
  • Opinii: (3)
  • *
  • Wiadomości: 581
Odp: Otwory pod śruby - porada
« Odpowiedź #6 dnia: 19-01-2007, 12:37:37 »
fajny programik ale małe rozbierzności są np dla gwintu fi 6 tabelka podaje otwór fi 5 a program 4.91
wódz siuksów wykrzyknął łapankanapanka i wyruszyli na wojne przeciw irokezom

Offline Piotr aka Cypis

  • Sceptyk i dopierdalator
  • FT Member
  • Opinii: (56)
  • *****
  • Wiadomości: 1005
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sceptyk i dopierdalator
Odp: Otwory pod śruby - porada
« Odpowiedź #7 dnia: 19-01-2007, 12:52:53 »
fajny programik ale małe rozbierzności są np dla gwintu fi 6 tabelka podaje otwór fi 5 a program 4.91
...a znajdziesz wiertło fi 4,91 ? :>
Wychodzi na to że tabelka ma praktycznie podejście do rzeczywistości, a programik jest dokładny ;-)
Piotr aka Cypis

Offline tui

  • knifemaker
  • Opinii: (3)
  • *
  • Wiadomości: 581
Odp: Otwory pod śruby - porada
« Odpowiedź #8 dnia: 19-01-2007, 13:03:09 »
fi 4,91 nie ale fi 4,9 tak nie chce robić z igły widły bo 0.1 mm chyba nie bedzie mialo wielkiego wpływu na działanie bo gwintownik i tak swoje zbierze.
wódz siuksów wykrzyknął łapankanapanka i wyruszyli na wojne przeciw irokezom

Offline NAZIR

  • Moderator
  • Opinii: (23)
  • *
  • Wiadomości: 2184
    • knives.pl
Odp: Otwory pod śruby - porada
« Odpowiedź #9 dnia: 19-01-2007, 13:33:39 »
Bez przesadyzmu. Lepiej zrobić w takim przypadku otwór 5mm, zwłaszcza jeśli to ma być gwintowanie w opornym materiale (twarda stal, tytan, miedź). Dla dobra swojego i gwintowników.

Aczkolwiek jak się ktoś uprze... Swego czasu przerabiałem wiertło piórowe do drewna M16 na dedykowane 15,25mm do otworu pod gwint G 3/8" (do wiercenia w plexi).
« Ostatnia zmiana: 19-01-2007, 13:36:22 wysłana przez NAZIR »
uważam, że powinno się robić tak, ażeby nie było krytyki, tylko aplauz i zaakceptowanie

"A blade with no tip is like a breast with no nipple -- its pointless." - Michael Burch

Offline Guldan

  • knifemaker
  • Opinii: (16)
  • *
  • Wiadomości: 5888
  • Płeć: Mężczyzna
  • wykwalifikowany pierdolec
Odp: Otwory pod śruby - porada
« Odpowiedź #10 dnia: 19-01-2007, 14:14:47 »
jak chce zrobic gwint m4 to wierce dziure 3,5 mm a potem jade gwintownikami.

Offline porcelanowy

  • Opinii: (96)
  • Mieszkaniec knives.pl
  • *****
  • Wiadomości: 6587
Odp: Otwory pod śruby - porada
« Odpowiedź #11 dnia: 19-01-2007, 14:58:14 »
POwitoł
Też sie tutaj podepne.
Czy sruby pod okładziny gwitnujecie przed czy po hartowaniu?
Robie w sprezynowce, ale nawet taka stal zahartowana pewnie da w dupe i mnie i gwintownikom.
Czy uda sie mi np. wstepne gwintowanie otworu gwintownikami 1 i 2, a po hartowaniu przejechanie ostatecznie nrem 3?

Chartowanie w oleju - nie wiem czy nie zniszczy to jakos gwintow. W ogole to w tej materii mało wiem :)
porcelanowy/Rafał: boso, ale w ostrogach.
Co miałem, mam i będę miał... i co robię    :shades:

Offline Guldan

  • knifemaker
  • Opinii: (16)
  • *
  • Wiadomości: 5888
  • Płeć: Mężczyzna
  • wykwalifikowany pierdolec
Odp: Otwory pod śruby - porada
« Odpowiedź #12 dnia: 19-01-2007, 16:04:14 »
chcesz gwintowac z zahartowanym materiale? stary... zapomnij.

Offline Kubek

  • knifemaker
  • Opinii: (63)
  • *
  • Wiadomości: 3199
  • Płeć: Mężczyzna
    • www.kubekknives.pl
Odp: Otwory pod śruby - porada
« Odpowiedź #13 dnia: 19-01-2007, 16:06:11 »
Gwintowanie przed hartowaniem.
Jak chcesz w hartowanym gwintować, to gwintowniki strasznie w dupę dostaną.


edit: Guldan był szybszy.

Offline kroko

  • knifemaker
  • Opinii: (74)
  • *
  • Wiadomości: 2320
  • Płeć: Mężczyzna
    • blejdart
Odp: Otwory pod śruby - porada
« Odpowiedź #14 dnia: 19-01-2007, 16:37:04 »
Jeszcze dodam że trzeba smarować i cofać gwintownik żeby zrywać wiór(tak o 1/4 co pełny obrót).

Offline Black knife

  • Opinii: (0)
  • Użytkownik knives.pl
  • **
  • Wiadomości: 157
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Otwory pod śruby - porada
« Odpowiedź #15 dnia: 20-01-2007, 11:31:33 »
Pravde maju vszyskie poviedzenia.Jest taki sposub.Např. M5=5*0,8=40.
Vrták může být v měkkém materiálu až 4mm,ale doporučuje se o 0,2mm přidat,tedy vychází míra na M5-4,2mm vrták.Násobek 0,8 je jednoduchá pomůcka.Mazat!!!
Pasta do zavituw odpornych materiali.Jest to moja praca,denne cos takiego robie.

Offline porcelanowy

  • Opinii: (96)
  • Mieszkaniec knives.pl
  • *****
  • Wiadomości: 6587
Odp: Otwory pod śruby - porada
« Odpowiedź #16 dnia: 20-01-2007, 13:24:43 »
POwitoł
Nie chodziło mi o gwintowanie hartowanego od poczatku, a jedynie wykonczenie go ostatnim gwintownikiem.
OK, to pojade wszystkimi.
O smarowaniu i cofce ;) wiem.
Dzięki. Zobaczymy co wyjdzie.
porcelanowy/Rafał: boso, ale w ostrogach.
Co miałem, mam i będę miał... i co robię    :shades:

Offline koser

  • Opinii: (0)
  • Użytkownik knives.pl
  • **
  • Wiadomości: 116
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Otwory pod śruby - porada
« Odpowiedź #17 dnia: 05-02-2011, 12:01:52 »
Przy doborze średnicy wiertła pod otwór, który ma być później gwintowany odejmujemy od głównej średnicy skok gwintu i wychodzi nam średnica wiertła. Dla M8 będzie to 8-1,25=6,75.
W przypadku planowanego gwintowania tylko jednym gwintownikiem czyli ostatnim (bo są gwintowniki, które gwintują za jednym przejściem) mamy t.z. gwint dziki czy też nieskorygowany i należy dobierać średnicę wiertła indywidualnie w/g założeń.

Offline Bródkes

  • knifemaker
  • Opinii: (93)
  • *
  • Wiadomości: 2203
  • Płeć: Mężczyzna
  • PODOBNO nie przyjmuję zamówień na noże, ale kto wi
    • Bródkes Custom Knives
Odp: Otwory pod śruby - porada
« Odpowiedź #18 dnia: 05-02-2011, 12:05:46 »
4 lata ( :rotfl:)

Offline Barni

  • knifemaker
  • Opinii: (7)
  • *
  • Wiadomości: 1521
  • Płeć: Mężczyzna
  • Hobbysta
Odp: Otwory pod śruby - porada
« Odpowiedź #19 dnia: 05-02-2011, 12:12:33 »
może i 4 lata ale informacja wg, mnie przydatna, ja zawsze robiłem otwór wiertłem rozmiar mniejszym niż planowany gwint teraz wiem ze moglem jeszcze te 0,2 mniejszczym i gwint byłby pewniejszy
"Kolejny przedmiot wprawia w lot, gwałtowny mojej ręki ruch na trajektori lotu ściana, a wciąż jest tyle do rozjebania"
---------
--------
Poroże jelenia z różą kupie!!!