Autor Wątek: N695 - odpuszczanie.  (Przeczytany 3618 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Kubek

  • knifemaker
  • Opinii: (69)
  • *
  • Wiadomości: 3448
  • Płeć: Mężczyzna
  • Nożownik, dla niemców knifemaker
    • www.kubekknives.pl
N695 - odpuszczanie.
« dnia: 10-08-2005, 23:38:18 »
Mam pewien problem i szukam rady. Może ktoś już przetestował różne rozwiązania i zechce podzielić się rezultatami.
Hartowałem w VISie nożyk. Stal N695. Standardowa twardość po ich procesie hartowania i odpuszczania wynosi 57HRC. Tu moja pierwsza wątpliwość, na moje gusta, to przynajmniej o 1HRC za mało. Pytanie jest takie, czy N695 o twardości (po odpuszczaniu) 58-59HRC będzie krucha (czy będzie się wyszczerbiać)??
Druga wątpliwość.
Przez ramię Tomczykowi podglądnołem wykres z którego wynika, że przy temp 100 stopni, stal N695 odpuszcza się do 59HRC. Nie wiem, czy 100 to stopnie C?? Jak długo trzeba wygrzewać stal by otrzymać optymalny efekt.
Cała sprawa sprowadza się do pytania, czy nie bardziej opłaca się przeprowadzić odpuszczanie w domowym piekarniku i otrzymać wyższą twardość.
Za ewentualne odpowiedzi, wielkie dzięki.
Pozdrawiam.

Offline bohler

  • Opinii: (0)
  • Świeża krew
  • *
  • Wiadomości: 3
(Bez tematu)
« Odpowiedź #1 dnia: 11-08-2005, 12:53:58 »
najpierw
www.bohler.pl
następnie wchodzisz w produkty, klikasz w polu grade: N695 i ściągasz go do siebie (na 4 stronie jest wykresik, twardości od temp odpuszczania)...  :!
Z wykresu można wywnioskować, że uzyskamy nawet 61HRC, lecz po co? czyż nie lepiej jest otrzymać niższą twardość (~58HRC) uzyskując przy tym dobrą elastyczność, unijając równocześnie kruchości. ?! Ps domowe sposoby są złe gdyż rozkład temperatury w piekarniku jest różny, a tego przecież nie chcemy  :O
pozdr

Offline Milo

  • Opinii: (5)
  • Użytkownik knives.pl
  • ***
  • Wiadomości: 203
  • Płeć: Mężczyzna
(Bez tematu)
« Odpowiedź #2 dnia: 11-08-2005, 23:21:35 »
kubek mam takie pytanko
czy wyczuwasz jakas roznice pomiedzy ostrzem 57 a 58hrc??  :O

pozdro
Zmiany zmiany
Juwenalia 2008:
1.Cień i Mrok
2.Kruciak
ParaKowalstwo wysypiskowe

Offline Kubek

  • knifemaker
  • Opinii: (69)
  • *
  • Wiadomości: 3448
  • Płeć: Mężczyzna
  • Nożownik, dla niemców knifemaker
    • www.kubekknives.pl
(Bez tematu)
« Odpowiedź #3 dnia: 11-08-2005, 23:45:35 »
Zależy przy jakiej stali, ale w przypadku np aus6, zdecydowanie tak. Jest różnica w "trzymaniu ostrości".

Offline melonmelon

  • Opinii: (154)
  • Mieszkaniec knives.pl
  • *****
  • Wiadomości: 5862
  • Płeć: Mężczyzna
    • moje narządy :)
(Bez tematu)
« Odpowiedź #4 dnia: 12-08-2005, 07:07:09 »
standartowo przy tak niskiej temperaturze ODPRĘŻANIA trza przyjąć 2h
pytanie drugie
zmierzyli ci twardość stali
wszyscy pamietają oczywiście ze błąd pomiarowy wzorcowej płytki do hrc wynosi +/-1,5hrc
oczywiście zakłądam że tyn twardościomierz jest legalizowany - błąd pmiarowy przyjmujemy +/-1,5hrc
aaaa jak nielegalizowany to tak z 2,5hrc na plus czy minus się trafi, a więcej nie będzie nowością :)
tak więc raczej chyba niewarto kruszyć z nimi kopii o 1hrc
bo odpowiedź po mierzeniu twardościomierzem powinna brzmieć: pomiar twardość się udał :), wartość zmierzona to 57hrc;
nasz przyrząd pomiarowy jest legalizowany, tak więc rzeczywista twardość pańskiego detalu wynosi od 55,5 do 58,5hrc
(wersja niskobudzetowa np. od 54,5 do 60,5hrc)

pozdro
<span class='smallblacktext'>[ Redagowany dnia 12.08.2005r.- 07:11 ]</span>
Nie ma mnie, w Łodzi siedzę.
Zapraszam na blog o obróbce cieplnej http://blog.melontools.com/obrobka_cieplna/

trochu stali na noże?
https://forum.knives.pl/index.php?topic=184641.

kluczyki robię, gitarki, mogę skrzypce

DORADZTWO W ZAGADNIENIACH OBRÓBKI CIEPLNEJ STALI I NIE TYLKO