Autor Wątek: przepisy na hartowanie  (Przeczytany 11763 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline przeszczep

  • Szef działu
  • Opinii: (109)
  • *
  • Wiadomości: 7561
  • Płeć: Mężczyzna
  • stal biter
    • Rubcyk Knives
przepisy na hartowanie
« dnia: 16-11-2014, 11:48:18 »
W tym wątku będziemy gromadzić podstawowe przepisy na hartowanie stali.
Są to przepisy czysto poglądowe, marketingowe, ale teoretycznie zalecane, także jeśli wam nie wyjdzie, nie wińcie nikogo :winky: Hartujecie na własną odpowiedzialność.
Jest to czynność wielce niebezpieczna i należy powziąć wszelkie środki ostrożności.
Z takiej obróbki powinno wyjść coś dobrego, jednak jeśli chcesz mieć super hiper zahartowane musisz zgłębić wiedzę w mądrych knigach i uskutecznić teorię w praktyce :winky:
Wątek powstał przy wielkiej pomocy Jamalla.


Wątek oczywiście będę uzupełniał o kolejne stale.
Jesli ktoś ma jakieś uwagi, co do danej obróbki, proszę o uwagi w odrębnym wątku.
Możemy wrzucić pare przepisów na każdą stal, w zależności od pożądanych efektów.
« Ostatnia zmiana: 17-11-2014, 21:16:03 wysłana przez przeszczep »

Offline przeszczep

  • Szef działu
  • Opinii: (109)
  • *
  • Wiadomości: 7561
  • Płeć: Mężczyzna
  • stal biter
    • Rubcyk Knives
Hartowanie NCV1
« Odpowiedź #1 dnia: 16-11-2014, 11:50:37 »
NCV1 - 80CrV2   - 1.2235
Skład - C ~ 0,75, Mn ~ 0,4, Si ~ 0,3, Cr ~ 0,5, V ~ 0,2
Wygrzewanie - 780-830 przez 15-20 min Chłodzenie (woda lub olej) dla oleju austenityzujemy z wyższej temp. POLECAM jednak olej stal ma chrom.
Odpuszczanie - 175C przez 120 min
Twardość 61-63 po odpuszczeniu.
Źródło Żmihorski

Wykres dla 1.2235


« Ostatnia zmiana: 16-11-2014, 13:14:14 wysłana przez przeszczep »

Offline przeszczep

  • Szef działu
  • Opinii: (109)
  • *
  • Wiadomości: 7561
  • Płeć: Mężczyzna
  • stal biter
    • Rubcyk Knives
hartowanie nc11lv d2 k110 1.2379
« Odpowiedź #2 dnia: 16-11-2014, 22:19:05 »
K110 Bohler podaje SI i Mn na poziomie 0,3 a Mo i V na poziomie 0,75%
C    Si    Mn     Cr           Mo   Ni     V
1.53   0.35   0.40   12.00   1.0   -   0.85

K110, D2, NC11LV, 1.2379, X155CrVMo12-1
C   Si   Mn   Cr   Mo   Ni   V
1.53   0.35   0.40   12.00   1.0   -   0.85
Odprężanie zmiękczające
Grzać do 840-880oC, Schładzać powoli. Po chłodzeniu max twardość 255HB.

Normalizacja po obróbce maszynowej - podgrzać do 650-700oC, utrzymać w tej temp przez godzinę i chłodzić powietrzem.

Hartowanie
Grzać do 1000-1040 C gasić w oleju 70stC, lub w powietrzu.
Twardość po hartowaniu 62-64 HRC.

Temperatura odpuszczania: 150-550oC.









i oni mogą zrobić tak:
0. wyżażanie odprężające tak z 600st. C /30min (niekoniecznie ale wskazane)
1. 940-960 st. C olej/powietrze (po hartowaniu max. 65hrc) + odpuszczanie ok. 280-300 st. C i mamy 60hrc
2. 1010-1030 st. C + olej/powietrze(po hartowaniu max. 65hrc) + odpuszczanie ok. 500 st. C i mamy 60hrc
3. mamy także wariacje z hartowaniem stopniowym ms poniżej 300st. C tak więc podchłodzić do Ms+30st. C i następnie wolne powietrze + odpuszczanie
4. następna wariacja z wymrażaniem dla hardcorowców (tak z -80st. C/2h) + odpuszczanie
5. mamy także wariacje z wysokim odpuszczaniem i azotowaniem przy okazji (polecam na obrobione na gotowo narzędzia)
6. można na bainit dla hardcorowców tak z 20 godzin min.....
naważniejsze:
atmosfera ochronna nieutleniająca i nieodwęglająca (argon azot próżna)
właśnie próżnia tam są trochę inne warunki grzania i chłodzenia
może podwójne odpuszczanie, drugie tak z 30 st. mniej
a może całkiem inaczej podejść:
dać detal i 2 piloty (kawałki tego samego mateiały pocienione jak ostrze)
jednego pilota kontrolować na twardość , przełom, wielkość ziarna i odwęglenie po hartowaniu
drugirgo pilota przełom i twardość po odpuszczaniu
może żądać ziarno (wyższe cyfry mniejsze ziarno) max 10-12 snyder-grafa
może przed pomiarem twardości pilnować by miejsce było dokladnie oczyszczone pilnikiem korundowym (druga strona też!!), przedmiot dokładnie zamocowany
moze żadąć pomiaru twardośći vickersem lub jeszce lepiej rozkładu mikrotwardośći HV z pilota
może żadać hartowania z niżej temp. w danym zakresie przy dłuższym czasie austenityzowania (ziarno się mniej rozrasta)
może żądać przystanków podczas podgrzewania dla wyrównania temp.
moze żądać braku odwęglenia i utlenienia
może żądać braku nadtopień, pęknięć, wygięć, zmarszczek na powierzchni


to fachowcy w końcu są nie..........




a najważniejsze ZA CHOLERE NIE PODAWAĆ NAMIARÓW NA TĄ MENDĘ CO TO WYMYŚLIŁA


pozdro






jeśli spojrzymy na wykres twardość/temp. austenityzowania
zauważymy że twardość pow. 60hrc osiągamy już po przekroczeniu temp. 950 st. C
wyzsza temp. grzania ma na celu rozpuszczenie jeszcze większej ilości węglików, zwiększenie ilości rozpuszczonego cr (ważne ze względu na odporność korozyjną), oraz zwiększenie "trwałośći" austenitu (im roztwór bardziej bogaty z cr i c tym jest trwalszy- tzn. mamy więcej czasu do zejscia ponizej Ms) - co ma znaczenie - można przejść na chłodzenie w ciężkim oleju/powietrzu/chłodzić w piecu próżniowym studzonym gazem
ważny jest czas austenityzowania:
- można austenityzować 20 min/1050st. C, ale trza zrobić ze 2 przystanki np. koło 500 i 800
- można austenityzować jeszcze krócej 1080st. C robiac 3 przystanki, lub drugi przystanek robiąc koło 880 st.
- można austenityzować prawię godzinę w piecu próżniowym kole 1030 (nie każdy się chwali w jakiej temp. austenityzuje w piecu próżniowym, warto się czasem zapytać pana józia), lub 1000 w piecu innym
wariacje na temat tem. austenityzowania są ściśle powiązane z czasem austenityzowania (przy założeniu stałości innych parametrów), tzn. obniżenie temp. austenityzowania jest okupione wydłużeniem czasu
wreszcie podniesienie temp. austenityzowania ponad pewną granicę (ale nikt wam nie powie jaką, bo to zależy od wytopu) powoduje wzrost wielkości ziarna, co okupujemy spadkiem ciagliwośći szeroko pojętej (udarność taka/inna, odporność na skręcanie, zginanie)
temp. austenityzacji jest powiązana także z twarością uzyskiwaną po odpuszczaniu, a konkretniej austenityzowanie powyzej 1050 st. C i wyżej powoduje wystąpienie tzw. twardości wtórnej kole 500st. C (w tej stali)
http://www.interlloy.com.au/data_sheets/tool_steel/d2.html
tempring diagram
, co z kolei wiąże sie ze spadkiem udarności (znacznym) i odporności na korozję
a chwila jakie było pytanie........
czy istnieją różnice przy różnych sposobach chartowania
chyba istnieją skoro userzy na forum bziakają ze d2 od benchmade jest bardzie cacy niż w racie i na odwrót (czy jakoś tak), a bo to się krawędz wywija, szybko tepi, kruszy itd


pozdro


Rzadko się zdarza, że melon tak prosto tłumaczy :winky: i dodatkowo sam podał linka do wątku, to wklepuję dla potomnych :winky: 









« Ostatnia zmiana: 30-11-2014, 00:12:48 wysłana przez przeszczep »

Offline przeszczep

  • Szef działu
  • Opinii: (109)
  • *
  • Wiadomości: 7561
  • Płeć: Mężczyzna
  • stal biter
    • Rubcyk Knives
Odp: przepisy na hartowanie
« Odpowiedź #3 dnia: 28-11-2014, 14:22:24 »
N690

C        Si     Mn     Cr     Mo     V     Co
1,08 0,40 0,40 17,30 1,10 0,10 1,50

Hot forming

Forging:
1050 to 900°C (1920 to 1650°F)
Cooling in furnace

Heat treatment

Annealing:
800 to 850°C (1470 to 1560°F) / Furnace

Hardening:
1030 to 1080°C (1885 to1920°F) / Oil

Tempering:
100 to 200°C (210 to 390°F)

Structure    as    annealed:
Ferrite + carbide

Structure    as    hardened:
Martensite + carbide

Welding
This steel cannot be welded.

Wärmebehandlungszustand Condition                       Härte Hardness     
geglüht / annealed                                                       max. 285 HB     
gehärtet / hardened                                                       60 -62 HRC     
gehärtet + angelassen / hardened and tempered       58-60HRC     

Tempering chart
Tempering time: 2 x 1 hour
Specimen size: square 20 mm.


http://www.bohler-edelstahl.com/files/N690DE.pdf