Autor Wątek: Nitowanie brzytwy, marny tutek dla renowatorów i majsterkowiczów.  (Przeczytany 494 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline CICHY_S

  • knifemaker
  • Opinii: (13)
  • *
  • Wiadomości: 2453
  • Płeć: Mężczyzna
    • Moje noże
Witajcie.
Z góry przepraszam za marnotę tego tutka, nie jestem w tym dobry, no i za foty telefonem, ale do warsztatu aparatu nie zabieram.
Przedstawię wam metodę nitowania brzytwy jaką ja stosuję. Myślę że jest łatwa i tania, a wszystkie potrzebne materiały kupimy na aledrogo.
A będzie nam potrzebne:
drut mosiężny lub nierdzewny fi2mm, nierdzewna może być też elektroda do spawania tig.
podkładka m1.6 nierdzewna
podkładka m2 nierdzewna.
Narzędzia:
mały młotek z bitnią kulistą
zrobiona foremka do stożka
stożkowy tłuczek
pilnik iglak
papierek ścierny
coś do wypolerowania.

Zaczynamy.
Pierwszym etapem pracy jest wykonanie wspomnianej foremki. Bierzemy kawałek metalu, ja akurat mam tytan, generalnie musi być twardszy od podkładki którą będziemy formować.
Robimy nawiert w postaci stożka najpierw wiertłem fi 3mm potem płycej 4mm i na koniec fazujemy wiertłem fi6mm. Można też od razu zrobić to nakiełkiem tokarskim fi 2mm i ja tak zrobiłem.
Dodatkowo nawiercamy dwa otwory fi 2,5mm o różnych długościach by mieć w co włożyć drucik podczas zaklepywania. Głębokość otworów musi być równa docelowej długości nitu. Pomoże nam to zaklepać nit.
fotoforemki:

i tłuczek stożkowy, wykonałem go z końcówki od drymela, na wiertarkę pilnik i jazda:


Kolejny etap docięcia pręcika pominę i przejdę dalej.

Gdy już mam wszystko gotowe kładziemy podkładkę m1.6 do otworu stożkowego przykładamy tłuczek i ciach młotkiem, wychodzi nam uformowana podkładka.


Podkładka m1.6 otwór wewnętrzny ma nieco mniejszy od pręcika fi2mm więc nie wyciągając jej z otworu przykładamy pręcik, dla ułatwienia końcówka pręcika jest sfazowana i nabijamy podkładkę. Zostawiamy nadmiar materiału pręcika do zeszlifowania na płask.


Wybieramy jeden z otworów które wcześniej zrobiliśmy w foremce wkładamy nasz urobek, dostukujemy podkładkę do powierzchni foremki od góry, przy założeniu że pręcik jest o milimetr dwa dłuższy od otworu i zeszlifujemy nadmiar pręcika.
Nadmiar do zaklepania nie musi być większy niż 0,5mm a może i nawet mniej, bo potem przy dobijaniu nitu na brzytwi i tak i tak robi nam się luz i niejednokrotnie akcję ze szlifowaniem trzeba powtórzyć już na spasowanej brzytwie.


Teraz już młoteczkiem możemy rozklepać nasz nit, a foremka i głębokość otworu nie pozwoli naszej podkładce wyskoczyć czy obsunąć się.

Potem zakładamy podkładkę m2 pod spód i zakładamy na brzytwę.


Analogicznie wytłaczamy jeszcze jedną podkładkę i po założeniu nitu na brzytwę zakładamy ją na drugą stronę, z tą rużnicą że pręcik zamiast w otworze jest już na brzytwie i dla tego musimy pamiętać by przy rozklepywaniu drugiej strony oprzeć całość na twardym stabilnym podłożu koniecznie w pionie nitu bo się nam pokrzywi od klepania. Takiego ryzyka raczej nie ma przy pręciku z nierdzewki, twardy jest i tyle.

Kolejny etap to zatarcie wszystkiego papierkiem i przetarcie jakimś czymś do polerowania, czy to ręcznie czy to dremelkiem. Pamiętajmy o oklejeniu okładek do okoła bo pasta pobrudzi nam okładki.

I tyle.
Pozdrawiam CICHY

Offline waldekski

  • Opinii: (10)
  • Użytkownik knives.pl
  • ****
  • Wiadomości: 697
  • Płeć: Mężczyzna
  • Każdy początek, to tylko ciąg dalszy...
Odp: Nitowanie brzytwy, marny tutek dla renowatorów i majsterkowiczów.
« Odpowiedź #1 dnia: 22-11-2018, 09:56:26 »
Wydaje się takie proste, a w realu  :P
Dzięki za fajny materiał szkoleniowy....   :D

Offline pawelpksa

  • Opinii: (0)
  • Użytkownik knives.pl
  • ***
  • Wiadomości: 259
    • mój blog
Odp: Nitowanie brzytwy, marny tutek dla renowatorów i majsterkowiczów.
« Odpowiedź #2 dnia: 25-11-2018, 20:13:20 »
Świetny materiał. Przygotowałem sobie material do nauki nitowania. Brakuje mi dwóch informacji - ile zostawić pręta do spęczenia powyżej okładek oraz czy trzeba używać młotka z półokrągłym obuchem.

Mam tez pytanie z innej bajki, czy znacie jakieś alternatywne a jednocześnie równie dobre sposoby łączenia brzytwy  inne niż nitowanie? Skąd pytanie? Boje się rozbić kruche okładki i kombinuje. A ponieważ nie mam umiejętności notowania tym bardziej się zastanawiam.

Offline CICHY_S

  • knifemaker
  • Opinii: (13)
  • *
  • Wiadomości: 2453
  • Płeć: Mężczyzna
    • Moje noże
Odp: Nitowanie brzytwy, marny tutek dla renowatorów i majsterkowiczów.
« Odpowiedź #3 dnia: 25-11-2018, 20:23:32 »
Wystarczy 0,5mm może mniej. Półokrągłym młotkiem łatwiej ale można płaskim.
Może skręcanie??

Offline pawelpksa

  • Opinii: (0)
  • Użytkownik knives.pl
  • ***
  • Wiadomości: 259
    • mój blog
Odp: Nitowanie brzytwy, marny tutek dla renowatorów i majsterkowiczów.
« Odpowiedź #4 dnia: 25-11-2018, 20:37:34 »
No tak, czasami widać skręcane ale to nie prezentuje się fajnie, prawda..
Z drugiej strony technologie połączeń poszły tak do przodu ze pewnie cos już wymyślili..

Offline CICHY_S

  • knifemaker
  • Opinii: (13)
  • *
  • Wiadomości: 2453
  • Płeć: Mężczyzna
    • Moje noże
Odp: Nitowanie brzytwy, marny tutek dla renowatorów i majsterkowiczów.
« Odpowiedź #5 dnia: 25-11-2018, 20:49:45 »
Myślę że tak, ale nie zastanawiałem się nad tym....

Offline pawelpksa

  • Opinii: (0)
  • Użytkownik knives.pl
  • ***
  • Wiadomości: 259
    • mój blog
Odp: Nitowanie brzytwy, marny tutek dla renowatorów i majsterkowiczów.
« Odpowiedź #6 dnia: 25-11-2018, 20:53:24 »
Na razie sobie będę próbował

Offline CICHY_S

  • knifemaker
  • Opinii: (13)
  • *
  • Wiadomości: 2453
  • Płeć: Mężczyzna
    • Moje noże
Odp: Nitowanie brzytwy, marny tutek dla renowatorów i majsterkowiczów.
« Odpowiedź #7 dnia: 25-11-2018, 21:17:24 »
Wiem że Lewy ma umieścić jeszcze jakiś sposób w tym wątku, ale jaki nie wiem....

Offline Lewy

  • Szef działu
  • Opinii: (1)
  • *
  • Wiadomości: 639
Odp: Nitowanie brzytwy, marny tutek dla renowatorów i majsterkowiczów.
« Odpowiedź #8 dnia: 25-11-2018, 21:36:55 »
Ja jednak nituję w nieco odmienny sposób. Powiedziałbym - mniej zaawansowany. Nie używam tyle narzędzi i przyrządów.

Najczęściej używam podkładek płaskich. Kiedyś jednak robiłem soczewkowe, ale znacznie prościej. Kładłem podkładkę na kawałku twardej skóry lub plastiku i dwa klepnięcia młotkiem poprzez zaokrąglony na końcu pręt. I gotowe.
Niezbyt mi się jednak ten sposób podobał.

Aktualnie nituję w dwa sposoby. Z jedną lub dwiema podkładkami.

Oto przekrój


Pierwszy sposób obrazuje poniższa brzytwa:


Jest to podkładka o średnicy 2mm oraz 1,6mm. Pręt o średnicy 2mm

Drugi sposób z jedną podkładką:



Jeśli chodzi o nierdzewny pręt do nitowania o średnicy 2mm to najłatwiej kupić go w sklepie... rowerowym  :D Trochę ciężko rozklepije się nierdzewkę, ale jak widać, da się.
Podkładka 1,6mm moim zdaniem ma nieco za dużą średnicę zewnętrzną. Tak więc zanim ją użyję, toczę ją na mniejszą. Pakiet kilku podkładek ściśnięty śrubką M2 wkręconą w dremela. Szlifuję pilnikiem iglakiem.
Przed użyciem podkładki od strony widocznej poleruję na papierze ściernym 1200, oraz na kawałku skóry z pastą polerską.

Przed nitowaniem nie rozklepuję jednej ze stron nita. Obydwie strony klepię na gotowo już na brzytwie.

Offline CICHY_S

  • knifemaker
  • Opinii: (13)
  • *
  • Wiadomości: 2453
  • Płeć: Mężczyzna
    • Moje noże
Odp: Nitowanie brzytwy, marny tutek dla renowatorów i majsterkowiczów.
« Odpowiedź #9 dnia: 25-11-2018, 21:41:12 »
Tak, nitowanie chyba jest najbardziej uniwersalne i popularne...

Offline pawelpksa

  • Opinii: (0)
  • Użytkownik knives.pl
  • ***
  • Wiadomości: 259
    • mój blog
Odp: Nitowanie brzytwy, marny tutek dla renowatorów i majsterkowiczów.
« Odpowiedź #10 dnia: 25-11-2018, 22:18:38 »
Czy nit rurkowy 2mm, jak w zegarkach, nie sprawdzi się?

Offline Lewy

  • Szef działu
  • Opinii: (1)
  • *
  • Wiadomości: 639
Odp: Nitowanie brzytwy, marny tutek dla renowatorów i majsterkowiczów.
« Odpowiedź #11 dnia: 25-11-2018, 22:30:40 »
Nie wiem. Nigdy nie próbowałem.

Offline Hajer

  • Opinii: (14)
  • Użytkownik knives.pl
  • ****
  • Wiadomości: 833
  • Płeć: Mężczyzna
  • Fanatyzm jest przekleństwem narodów...
Odp: Nitowanie brzytwy, marny tutek dla renowatorów i majsterkowiczów.
« Odpowiedź #12 dnia: 26-11-2018, 07:34:17 »
Całkiem fajny tutek  :D przyda się na przyszłość. A co do skręcania żeby ladnie wygladało to można by śruby typu corby wykorzystać tylko nie wiem czy to się sprawdzi przy takiej grubości okładzin
Może jestem pierdolnięty, że wciąż wierzę w TYLUzWAS
Pewnie pójdzie mi to w pięty
Może bardziej

Offline waldekski

  • Opinii: (10)
  • Użytkownik knives.pl
  • ****
  • Wiadomości: 697
  • Płeć: Mężczyzna
  • Każdy początek, to tylko ciąg dalszy...
Odp: Nitowanie brzytwy, marny tutek dla renowatorów i majsterkowiczów.
« Odpowiedź #13 dnia: 26-11-2018, 08:40:11 »
Czy nit rurkowy 2mm, jak w zegarkach, nie sprawdzi się?
Nie byłbym pewien,  czy efekt nitowania, wygląd czapki będzie się podobał.
Chyba ze myślisz o rurce i ozdobnej czapce, to wtedy tak. Ale to nie jest tanie w porównaniu z nitowaniem co stosują brzytwiarze. No i musisz wziąć pod uwagę, że jeżeli zastosujesz ozdobną końcówkę to rurka na końcach się delikatnie rozszerzy  :P
I tu pytanie, czy delikatne okładziny nie pękną   :?

Offline pawelpksa

  • Opinii: (0)
  • Użytkownik knives.pl
  • ***
  • Wiadomości: 259
    • mój blog
Odp: Nitowanie brzytwy, marny tutek dla renowatorów i majsterkowiczów.
« Odpowiedź #14 dnia: 15-04-2019, 11:50:09 »
Jak zakładacie podkładke m1.6 (z jego mniejszą średnicą) na pręt do nitowania?
W metodzie Cichego ten problem będzie tylko ze stroną zakładaną już brzytwie, bo pierwsze założenie jest na wcisk.
W moich próbach samo fazowanie pręta nie wiele daje, muszę go troszeczkę podszlifować. Jak się znowu podszlifuje to potrafią spadać przy stukaniu, albo z jednej albo z drugiej strony. Przyłapuje taśmą.
Jest na to jakiś inny patent?
« Ostatnia zmiana: 15-04-2019, 12:00:42 wysłana przez pawelpksa »

Offline CICHY_S

  • knifemaker
  • Opinii: (13)
  • *
  • Wiadomości: 2453
  • Płeć: Mężczyzna
    • Moje noże
Odp: Nitowanie brzytwy, marny tutek dla renowatorów i majsterkowiczów.
« Odpowiedź #15 dnia: 15-04-2019, 11:52:55 »
Po zrobieniu stożka f 1,6mm rozszerza się i pręcik fi dwa 2mm wchodzi bez problemu. Nie wiem w czym problem?...
Ps:
Zmień profil stożka i pobijaka na bardziej "ostry"
« Ostatnia zmiana: 15-04-2019, 11:55:48 wysłana przez CICHY_S »

Offline pawelpksa

  • Opinii: (0)
  • Użytkownik knives.pl
  • ***
  • Wiadomości: 259
    • mój blog
Odp: Nitowanie brzytwy, marny tutek dla renowatorów i majsterkowiczów.
« Odpowiedź #16 dnia: 15-04-2019, 13:50:53 »
tak robię
w końcu się udaje, ale zdarza się że kilka razy w jednym nicie podkładka spada, a to z jednej z to z drugiej strony
pewnie kwestia wprawy
zrobię większy stożek

Offline Lewy

  • Szef działu
  • Opinii: (1)
  • *
  • Wiadomości: 639
Odp: Nitowanie brzytwy, marny tutek dla renowatorów i majsterkowiczów.
« Odpowiedź #17 dnia: 15-04-2019, 17:17:02 »
Rozwiercam podkładkę na 2mm. Pręt używam bez fazowania.