Autor Wątek: Pol dnia rzniencia... ;)  (Przeczytany 4065 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline rybak

  • fiddler on the roof
  • rybak
  • Opinii: (52)
  • *
  • Wiadomości: 21519
  • Płeć: Mężczyzna
  • sapere aude
    • Ostre miejsce w sieci
Pol dnia rzniencia... ;)
« dnia: 29-07-2006, 20:17:05 »
Rznieta byla tektura, przepraszam rozczarowanych :)

Na wiory przerobilem w sumie cztery standardowe pudla UPS, z 6mm dwuwarstwowej tektury, przerobione uprzednio na mniej-wiecej rowne paski 6x60 cm oraz dwa mniejsze pudla po wentylatorach Honeywella, tez 6mm tektura, dwie warstwy - wyszly z nich paski 6x40, 6x60 i 6.5x60cm.

Pociecie calosci zajelo mi cos z 5 godzin, ale jak w weekend nie jade do domu, ani do tesciow, to sie nudze czasami - a poza tym jestem typ uparty.

Wymyslilem sobie taka procedure, ze kroilem testowanymi nozami - uprzednio naostrzonymi do stanu, w ktorym rowno i bez oporu strugaly pod wlasnym ciezarem zwykla kartke papieru do drukarki laserowej, o goleniu nie wspomne (w razie potrzeby diament, potem brazowe i biale prety triangla, na koniec pasek skorzany) - te paski w poprzek na male paseczki ponizej 1 cm szerokosci (z tych 60cm wychodzilo przecietnie ok. 70 sztuk) tak dlugo, az noze zaczynaly szarpac kartke krojona wzdluz wlokiem.

Probowalem po dziesieciu paskach, kiedy zaczynaly sie problemy, to czesciej.

Pod lupe poszlo 8 nozy:

z N690

- STC2 Dagorna
- konkursowiec ciulkwensa
- Monochrome dla porownania

z ATS34

- Macanudo Seikena
- Ascent 835 dla porownania

z D2

- semitron od Yahoo
- Cabelas Griptilian dla porownania

i do tego z ciekawosci Ares z S30V.

Wyniki jak nastepuje:

1. N690 kroilem paski z pudel UPS,

a) pierwszy pozegnal sie Monochrome.
Po pierwszych 10 zaczal lekko szarpac papier w poprzek wlokien przy struganiu, pociagnieciem dalo sie kroic.
Po nastepnych 5 zaczal szarpac wzdluz przy struganiu, ale slice cut jeszcze dzialal.
Po kolejnych 5 nie dalo sie nim uciac niczego wiecej.

b) STC2 i konkursowiec po pierwszej dziesiatce dalej strugaly, po drugiej w poprzek sie nie dalo bez czkawki, wzdluz zaczely sie pierwsze klopoty, gorzej szlo ciulkwensowi.

Po kolejnych dwoch na noz slice cut dalo sie ciac z duzymi oporami, w sumie liczac w "wartosciach bezwzglednych" (o czym potem) remis ze wskazaniem na Dagorna.

Wiecej nie kroilem nimi, bo wiedzialem juz, co chcialem.

Uwagi:

STC2 ma swietna rekojesc, a ciekawie sie go trzymalo, kiedy na jej grzbiet zawinalem ogonek upleciony przez Lubka.
Szkoda, ze klinga nie jest troche pochylona, o czym pisalem gdzie indziej.

Konkursowiec wypadl troche gorzej, jak o trzymanie ostrosci chodzi, ale mysle, ze gra tu pewna role fakt, ze jest ponad poltora centymetra krotszy (relatywnie daje to 20% dluzsza klinge STC2, odpowiednio 7.8 i 9.5 cm), tak wiec w rzeczywistosci "obciazenie" klingi bylo wyzsze, niz w STC2.

Kroilo sie nim troche latwiej, niz STC2, bo ma ciensza klinge i wezsza - w takim dosc glebokim krojeniu, kiedy klinga musiala przejsc przez caly material, wieksza szerokosc w STC2 dawala w efekcie wieksze tarcie i trzeba bylo troche wieksza sile przykladac, zwlaszcza, kiedy nozyki sie troche stepily.

Do tego konkursowiec ma lekko wypukly szlif, co rowniez tarcie zmniejsza.

Oba jak widac Monochroma zostawily dokladnie w tyle.


2. ATS34 pokroilem paski z opakowan po wentylatorach.

I zrobilem oczy - stan "koniec testu" (nie calkiem, ale w tym miejscu przerwalem, bo chcialem zobaczyc, jak sie spisza poprzednie, a tektura znikala dosc szybko) udalo sie im osiagnac po skrojeniu 5 paskow 40cm i 5 - 50cm na noz  :dodge:

Tylko, ze te pudla po wentylatorach mialy co prawda tekture tej samej grubosci, co UPS, ale tak arkusze plaskie, jak i falowane byly tak o polowe albo wiecej grubsze, niz w pudlach od UPS, do tego byly oklejone obrazkami (klej dochodzi) - przy krojeniu tektura piszczala i skrzypiala. Mialem wrazenie, jakbym jednolity, w dodatku mocno zanieczyszczony kroil karton o tej grubosci.

Chyba znalazlem dobry material do kolejnych testow :)

Oba noze wypadly podobnie, co mozna dodac, to tyle, ze Macanudo ma bardzo wygodna rekojesc i dobrze przemyslany projekt.


3. nie moglem nie sprawdzic, jak na tym materiale wypadnie N690 :)

Monochroma sobie darowalem, dwa pozostale wysiadly po siedmiu sztukach (tym razem wszystkie 50 cm) na noz.

Po pierwszych pieciu oba zaczely szarpac papier w poprzek wlokien, po kolejnych dwoch nie dalo sie nimi sensownie pokroic kartki wzdluz.
Dagorn byl znowu minimalnie gora.


4. z ciekawosci wzialem jeszcze Aresa z S30V.

Stepil sie calkowicie po 8 paskach 60 cm - tzn. tekture kroic sie nim jeszcze spokojnie dalo, papieru juz nie.
Po pierwszych pieciu nie cial juz w poprzek, po kolejnych trzech wzdluz tez sie juz nie dalo.

Wynik tylko troche lepszy, niz ATS34. Ciekawe.


5. na koniec poszly noze z D2.

Zostaly juz tylko paski z pudel UPS.

Grippi po dwudziestu zaczal lekko szarpac w poprzek, po trzydziestu dawal rade ciac wzdluz slice cut, po trzydziestu pieciu w sumie odmowil wspolpracy. Kroic sie dalo, ale ze strasznymi oporami - jedno ciecie na piec wzdluz kartki bylo w miare czyste.

Yahoo dostal czkawki przy krojeniu w poprzek po trzydziestu paskach, po kolejnych pieciu dalo sie nim jeszcze spokojnie kroic wzdluz. Nie kroilem do calkowitego stepienia - i tak okazal sie lepszy od Gripa.

Swietna rekojesc.


Wnioski:

Jak zwykle - a bo ja wiem...? :)

Jesli komus sie nudzi, to moze sobie obliczyc wspolczynnik UPS / Honeywell na podstawie wynikow nozy z N690 i porownac D2 z ATS34 i S30V ;)

A na powaznie wyglada na to, ze - orientacyjnie oczywiscie, bo taki test nie moze dac innych wynikow - obrobka cieplna w nozykach naszych nozorobow spokojnie wytrzymuje porownanie z seryjnymi nozami z tych samych stali, przynajmniej od BM.

Takze Ares nie odstawal jakos specjalnie od nich.

Tak VIS jak i IOP wydaja sie robic dobra robote - zeby to stwierdzic z cala pewnoscia, trzeba by bylo zwiekszyc liczebnosc testowanej populacji ;) ale to, co zobaczylem, zupelnie mi do celow orientacyjnych wystarczy.


Kto doczytal az dotad, ten sam sobie winien ;)

Pozdrawiam
Jakigoś mje Ponie Buoze stwuozył, takigo mje mos... ن

Offline aksamitny

  • Opinii: (319)
  • Użytkownik knives.pl
  • ****
  • Wiadomości: 756
  • Płeć: Mężczyzna
  • młodszy brat Dona
Odp: Pol dnia rzniencia... ;)
« Odpowiedź #1 dnia: 29-07-2006, 20:56:15 »
Za taki wkład i poświecenie należy Ci się order  :-)
Czytanie o twoich testach ostrości to zawsze fajna zabawa i jaka pouczająca-dzięki.
Bazyl

Offline Ripper

  • Kolekcjoner myśli
  • Opinii: (38)
  • Mieszkaniec knives.pl
  • *****
  • Wiadomości: 2697
  • Płeć: Mężczyzna
  • Nie karmić psychopaty.
Odp: Pol dnia rzniencia... ;)
« Odpowiedź #2 dnia: 29-07-2006, 21:47:34 »
Test ciekawy, tylko pytanie: czy tu były zdjęcia?
Free men own guns. Slaves don't.
Ponad 1/3 życia w tym grajdołku :}

Offline rybak

  • fiddler on the roof
  • rybak
  • Opinii: (52)
  • *
  • Wiadomości: 21519
  • Płeć: Mężczyzna
  • sapere aude
    • Ostre miejsce w sieci
Odp: Pol dnia rzniencia... ;)
« Odpowiedź #3 dnia: 29-07-2006, 21:48:11 »
Test ciekawy, tylko pytanie: czy tu były zdjęcia?

Nie.

A po co?
Jakigoś mje Ponie Buoze stwuozył, takigo mje mos... ن

Offline kiedi

  • Moderator
  • Opinii: (76)
  • *
  • Wiadomości: 3093
  • Płeć: Mężczyzna
  • miniaturyzator
Odp: Pol dnia rzniencia... ;)
« Odpowiedź #4 dnia: 29-07-2006, 21:49:48 »

A po co?

Wystarczy czasem jakiś zlocik odwiedzić  :D
Ja nie knifemaker, ja tylko noże dłubie

Moje pisaniny dla B&A   http://chomikuj.pl/kiedi/B*26A

moja stronka na facebooku: https://www.facebook.com/KiediKnivesAndOthers

Offline rybak

  • fiddler on the roof
  • rybak
  • Opinii: (52)
  • *
  • Wiadomości: 21519
  • Płeć: Mężczyzna
  • sapere aude
    • Ostre miejsce w sieci
Odp: Pol dnia rzniencia... ;)
« Odpowiedź #5 dnia: 29-07-2006, 21:59:50 »
Wystarczy czasem jakiś zlocik odwiedzić  :D

Eeee...  :dodge:

Zeby piec reklamowek z pocieta tektura zobaczyc?

Rozwiniesz?
Jakigoś mje Ponie Buoze stwuozył, takigo mje mos... ن

Offline kali

  • edgy
  • Szef
  • Opinii: (96)
  • *
  • Wiadomości: 14821
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pol dnia rzniencia... ;)
« Odpowiedź #6 dnia: 29-07-2006, 22:51:36 »
zdjęcia noży zawsze są mile widziane :D
to aksjomat ;)
There are no tactical knives, only tactical minds
FP

Offline rybak

  • fiddler on the roof
  • rybak
  • Opinii: (52)
  • *
  • Wiadomości: 21519
  • Płeć: Mężczyzna
  • sapere aude
    • Ostre miejsce w sieci
Odp: Pol dnia rzniencia... ;)
« Odpowiedź #7 dnia: 29-07-2006, 22:56:03 »
zdjęcia noży zawsze są mile widziane :D
to aksjomat ;)

Maruda.

Wszystkie sa na forum.

Jakigoś mje Ponie Buoze stwuozył, takigo mje mos... ن

Offline kiedi

  • Moderator
  • Opinii: (76)
  • *
  • Wiadomości: 3093
  • Płeć: Mężczyzna
  • miniaturyzator
Odp: Pol dnia rzniencia... ;)
« Odpowiedź #8 dnia: 29-07-2006, 23:10:16 »
Rozwiniesz?

Reklamówek jak reklamówek, ale można rzeczone nożyki wziąć do ręki i samemu spróbować coś przeciąć. Fotki nie zawsze są obiektywne. A co do testu to trzeba popracować nożem ostrzonym przez ciebie, bo to ma spory wpływ na wyniki. (sam się przekonałem)
Ja nie knifemaker, ja tylko noże dłubie

Moje pisaniny dla B&A   http://chomikuj.pl/kiedi/B*26A

moja stronka na facebooku: https://www.facebook.com/KiediKnivesAndOthers

Offline rybak

  • fiddler on the roof
  • rybak
  • Opinii: (52)
  • *
  • Wiadomości: 21519
  • Płeć: Mężczyzna
  • sapere aude
    • Ostre miejsce w sieci
Odp: Pol dnia rzniencia... ;)
« Odpowiedź #9 dnia: 30-07-2006, 18:50:19 »
OK, chyba rozumiem, o co Ci chodzi ;)

A uzupelnienie jestem winien jeszcze - naostrzylem znowu cale towarzystwo dzisiaj i Aresem sie dzisiaj przed ostrzeniem dalo jednak kroic papier wzdluz. Nie, zeby bez oporow, ale slice cut dzialal.
Jakigoś mje Ponie Buoze stwuozył, takigo mje mos... ن

Offline Hakas

  • Opinii: (6)
  • Mieszkaniec knives.pl
  • *****
  • Wiadomości: 1806
Odp: Pol dnia rzniencia... ;)
« Odpowiedź #10 dnia: 01-08-2006, 20:02:49 »
Dzięki za test Przyjacielu. Bardzo ciekawe spostrzeżenia. Szacunek za duży wkład pracy.

Pozdrawiam Hakas
Wędruję poprzez świat polując, walcząc
 i uzdrawiając

Przeklęty, kto miecz swój trzyma z dala od krwi - Bellicosa anima
Damnatus, qui gladio suo ab sanguem reservat - Bellicosa anima

Offline StaszeK

  • Opinii: (4)
  • Użytkownik knives.pl
  • ***
  • Wiadomości: 321
Odp: Pol dnia rzniencia... ;)
« Odpowiedź #11 dnia: 02-08-2006, 12:15:53 »
Jestem bardzo zaskoczony słabym trzymaniem ostrza w tym teście przez Monochroma.
Właśnie Monochrom jest moim EDC i mam dobre zdanie o nim (również o tej stali).
Czy czasem ta różnica w szybkości tępienia się nie była po części spowodowana długością krawędzi tnącej ?
Monochrom z testowanych przez Ciebie noży (z N690) ma chyba najkrótszą krawędź tnącą a to oznacza szybsze zużycie (stępienie) się ponieważ krótsza krawędź musiała wykonać więcej pracy.

I na koniec porównanie S30V z D2 daje wiele do myślenia.
 

Offline rybak

  • fiddler on the roof
  • rybak
  • Opinii: (52)
  • *
  • Wiadomości: 21519
  • Płeć: Mężczyzna
  • sapere aude
    • Ostre miejsce w sieci
Odp: Pol dnia rzniencia... ;)
« Odpowiedź #12 dnia: 02-08-2006, 18:37:21 »
Jestem bardzo zaskoczony słabym trzymaniem ostrza w tym teście przez Monochroma.
Właśnie Monochrom jest moim EDC i mam dobre zdanie o nim (również o tej stali).
Czy czasem ta różnica w szybkości tępienia się nie była po części spowodowana długością krawędzi tnącej ?
Monochrom z testowanych przez Ciebie noży (z N690) ma chyba najkrótszą krawędź tnącą a to oznacza szybsze zużycie (stępienie) się ponieważ krótsza krawędź musiała wykonać więcej pracy.

To prawda, ale ciulkwens jest tylko niewiele dluzszy, a byl wyraznie lepszy. Rowniez w tym kryje sie podejrzewam przyczyna, dlaczego Dagorn sie okazal troche lepszy od ciulkwensa - pisalem o tym przeciez ;)

Nad Monochromem nie rozwodzilem sie za duzo, bo byl mi potrzebny tylko jako punkt odniesienia dla dwoch pozostalych.
Ale oczywiscie masz racje, to na pewno rowniez mialo jakis wplyw.
Jakigoś mje Ponie Buoze stwuozył, takigo mje mos... ن