Autor Wątek: Proszę o pomoc na temat hartowania  (Przeczytany 5771 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Kotwic

  • Opinii: (37)
  • Mieszkaniec knives.pl
  • *****
  • Wiadomości: 1073
  • Płeć: Mężczyzna
Proszę o pomoc na temat hartowania
« dnia: 07-03-2005, 15:40:39 »
Witam.
Od razu zaznaczam, że przeczytałem już wiele mądrych topików przez Was napisanych, widziałem niejeden wykres  ten temat, ale...
Ponieważ nie jestem matalurgiem itp, proszę o pomoc.
Właśnie jestem w trakcie wykonywania noża z D2 i będę chciał go hartować (prawdopodobnie w Visie). Nóż będzie stosowany głównie do cięcia i lekkich wypadów w teren na rybki i grzybki.
Planuję zahartować do 60 HRC.
Czy może ktoś, powoli, lecz precyzyjnie wytłumaczyć:
- o co mam prosić Pana w Visie (lub innej hartowni) by uzyskać najlepsze wyniki hartowania noża wykonanego ze stali D2,
-  jakiej temperatury hartowania i odpuszczania zażadać by osiągnąć 60 HRC,
- jaka atmosfera ochronna itp,
Po prostu proszę o informacje, na podstawie których będę mógł zlecić hartowanie i otrzymam nóż taki jak oczekuję.
Z góry dziękuję, jażeli nie sprawi Wam kłopotu, to proszę o podobną odpowiedź dla stali 440C, (H18).   :p
Pilnikami noże tworzę.

Dom już mam, synów też, drzew już posadziłem wiele. Pochłonęła mnie praca, wobec czego brak mi czasu na robienie noży, fotografowanie i wędkowanie.
8/20

Offline mrozik

  • Opinii: (9)
  • Użytkownik knives.pl
  • ***
  • Wiadomości: 312
(Bez tematu)
« Odpowiedź #1 dnia: 07-03-2005, 17:29:40 »
Jak w Visie to mówisz że to NC11LV ma być 60hrc po odpuszczeniu i ma być zahartowane na czysto - oni już wiedzą jak się to hartuje i jakie atmosfery ochronne.
BM Osborne 943 - porządam, oddam co mam za niego.

Usługi tokarskie, nietypowe srubki, pivoty, thumb study, piny, nity Cr-Ni, moletowanie, wytaczanie, nietypowe prace tokarsko-frezarskie - masz problem - pisz do mnie.

Offline melonmelon

  • Opinii: (154)
  • Mieszkaniec knives.pl
  • *****
  • Wiadomości: 5858
  • Płeć: Mężczyzna
    • moje narządy :)
(Bez tematu)
« Odpowiedź #2 dnia: 07-03-2005, 18:15:59 »
Cytat: mrozik
Jak w Visie to mówisz że to NC11LV ma być 60hrc po odpuszczeniu i ma być zahartowane na czysto - oni już wiedzą jak się to hartuje i jakie atmosfery ochronne.


i oni mogą zrobić tak:
0. wyżażanie odprężające tak z 600st. C /30min (niekoniecznie ale wskazane)
1. 940-960 st. C olej/powietrze (po hartowaniu max. 65hrc) + odpuszczanie ok. 280-300 st. C i mamy 60hrc
2. 1010-1030 st. C + olej/powietrze(po hartowaniu max. 65hrc) + odpuszczanie ok. 500 st. C i mamy 60hrc
3. mamy także wariacje z hartowaniem stopniowym ms poniżej 300st. C tak więc podchłodzić do Ms+30st. C i następnie wolne powietrze + odpuszczanie
4. następna wariacja z wymrażaniem dla hardcorowców (tak z -80st. C/2h) + odpuszczanie
5. mamy także wariacje z wysokim odpuszczaniem i azotowaniem przy okazji (polecam na obrobione na gotowo narzędzia)
6. można na bainit dla hardcorowców tak z 20 godzin min.....
naważniejsze:
atmosfera ochronna nieutleniająca i nieodwęglająca (argon azot próżna)
właśnie próżnia tam są trochę inne warunki grzania i chłodzenia
może podwójne odpuszczanie, drugie tak z 30 st. mniej
a może całkiem inaczej podejść:
dać detal i 2 piloty (kawałki tego samego mateiały pocienione jak ostrze)
jednego pilota kontrolować na twardość , przełom, wielkość ziarna i odwęglenie po hartowaniu
drugirgo pilota przełom i twardość po odpuszczaniu
może żądać ziarno (wyższe cyfry mniejsze ziarno) max 10-12 snyder-grafa
może przed pomiarem twardości pilnować by miejsce było dokladnie oczyszczone pilnikiem korundowym (druga strona też!!), przedmiot dokładnie zamocowany
moze żadąć pomiaru twardośći vickersem lub jeszce lepiej rozkładu mikrotwardośći HV z pilota
może żadać hartowania z niżej temp. w danym zakresie przy dłuższym czasie austenityzowania (ziarno się mniej rozrasta)
może żądać przystanków podczas podgrzewania dla wyrównania temp.
moze żądać braku odwęglenia i utlenienia
może żądać braku nadtopień, pęknięć, wygięć, zmarszczek na powierzchni

to fachowcy w końcu są nie..........


a najważniejsze ZA CHOLERE NIE PODAWAĆ NAMIARÓW NA TĄ MENDĘ CO TO WYMYŚLIŁA

pozdro
Nie ma mnie, w Łodzi siedzę.
Zapraszam na blog o obróbce cieplnej http://blog.melontools.com/obrobka_cieplna/

trochu stali na noże?
https://forum.knives.pl/index.php?topic=184641.

kluczyki robię, gitarki, mogę skrzypce

DORADZTWO W ZAGADNIENIACH OBRÓBKI CIEPLNEJ STALI I NIE TYLKO

Offline wysz

  • włóczykij
  • Opinii: (9)
  • Mieszkaniec knives.pl
  • *****
  • Wiadomości: 2235
  • Płeć: Mężczyzna
  • zielony zmrol
    • Pieczenie w Dupie
(Bez tematu)
« Odpowiedź #3 dnia: 07-03-2005, 20:17:11 »
Cytuj
a najważniejsze ZA CHOLERE NIE PODAWAĆ NAMIARÓW NA TĄ MENDĘ CO TO WYMYŚLIŁA


:) :) :) :)

Offline Kotwic

  • Opinii: (37)
  • Mieszkaniec knives.pl
  • *****
  • Wiadomości: 1073
  • Płeć: Mężczyzna
(Bez tematu)
« Odpowiedź #4 dnia: 08-03-2005, 08:00:46 »
Dzięki za odpowiedzi  :D
Cytat: melonmelon
a najważniejsze ZA CHOLERE NIE PODAWAĆ NAMIARÓW NA TĄ MENDĘ CO TO WYMYŚLIŁA

Namiarów nie podam  ;) dziękuję za wyczerpujące informacje, ale poproszę o Twoją radę: co byś polecił (jaki wariant) hartowania spośród tych które wymieniłeś.  :?

Cytat: Mrozik
Jak w Visie to mówisz że to NC11LV ma być 60hrc po odpuszczeniu i ma być zahartowane na czysto - oni już wiedzą jak się to hartuje i jakie atmosfery ochronne

Czy hartowanie w atmosferze ochronnej, oznacza, że na powierzchni hartowanego materiału nie powstanie "zgorzelina-nalot"?   :?
Pilnikami noże tworzę.

Dom już mam, synów też, drzew już posadziłem wiele. Pochłonęła mnie praca, wobec czego brak mi czasu na robienie noży, fotografowanie i wędkowanie.
8/20

Offline melonmelon

  • Opinii: (154)
  • Mieszkaniec knives.pl
  • *****
  • Wiadomości: 5858
  • Płeć: Mężczyzna
    • moje narządy :)
(Bez tematu)
« Odpowiedź #5 dnia: 08-03-2005, 12:05:56 »
Cytat: kotwic
Czy hartowanie w atmosferze ochronnej, oznacza, że na powierzchni hartowanego materiału nie powstanie "zgorzelina-nalot"? .


tak

pozdro
Nie ma mnie, w Łodzi siedzę.
Zapraszam na blog o obróbce cieplnej http://blog.melontools.com/obrobka_cieplna/

trochu stali na noże?
https://forum.knives.pl/index.php?topic=184641.

kluczyki robię, gitarki, mogę skrzypce

DORADZTWO W ZAGADNIENIACH OBRÓBKI CIEPLNEJ STALI I NIE TYLKO

Offline pete

  • Opinii: (0)
  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 79
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Proszę o pomoc na temat hartowania
« Odpowiedź #6 dnia: 21-04-2007, 13:29:15 »
A co powiedziec panu w hartowni zeby zahartowal nóz na prosty i go nie powyginało ? :)

Offline Misza

  • Raczej cienki
  • knifemaker
  • Opinii: (9)
  • *
  • Wiadomości: 2824
  • Płeć: Mężczyzna
  • ---- Dawniej A`te ----
Odp: Proszę o pomoc na temat hartowania
« Odpowiedź #7 dnia: 21-04-2007, 13:35:53 »
Proponuję "Nie spierdol pan, kurwa".
MBR Custom Knives   ][   Knives 4 fun, not 2 kill.  ][   StoPoWUz ][ TKLM ][- Jestem z TEGO Świebodzina. Komu autograf?

Offline mgr_scout

  • Peregrynator
  • Moderator
  • Opinii: (27)
  • *
  • Wiadomości: 4026
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Proszę o pomoc na temat hartowania
« Odpowiedź #8 dnia: 21-04-2007, 13:49:47 »
Złota łopatka dla PETE za wygrzebanie wątku z 2005 roku  8D
Chcę być dezerterem, który ma szansę powodzenia
KNAKiŁ
KKK - Kelly Kettle Klan
CZUJ-DYM!
Jak mawia trener Piechniczek „Skończyła się szatnia – zaczęła się trawa.”

Offline Guldan

  • knifemaker
  • Opinii: (16)
  • *
  • Wiadomości: 5873
  • Płeć: Mężczyzna
  • wykwalifikowany pierdolec
Odp: Proszę o pomoc na temat hartowania
« Odpowiedź #9 dnia: 21-04-2007, 21:38:27 »
no wlasnie tak czytam i czytam i sie dziwie: na chuj Kotwic ma problemy z hartowaniem? przeca do mnie moze wyslac, bo to kumpel drogi. a to sprzed dwoch lat...

 :alien:

Offline Cort

  • Opinii: (0)
  • Świeża krew
  • *
  • Wiadomości: 2
Odp: Proszę o pomoc na temat hartowania
« Odpowiedź #10 dnia: 11-07-2008, 19:16:53 »
Ile kosztuje takie hartowanie??

Offline vrav

  • Opinii: (0)
  • Użytkownik knives.pl
  • **
  • Wiadomości: 189
Odp: Proszę o pomoc na temat hartowania
« Odpowiedź #11 dnia: 11-07-2008, 19:42:27 »
1. 940-960 st. C olej/powietrze (po hartowaniu max. 65hrc) + odpuszczanie ok. 280-300 st. C i mamy 60hrc
2. 1010-1030 st. C + olej/powietrze(po hartowaniu max. 65hrc) + odpuszczanie ok. 500 st. C i mamy 60hrc

dwa sposoby hart. do tej samej twardości
pierwszy raz spotykam się z hartowaniem nc 11lv z tak niskiej[łatwiej dostępnej temp]
czy szanowny pan mógł by napisać czy istnieją różnice w detalu po hartowaniu różnymi sposobami[czyt.lepiej,gorzej]przy tej samej twardośći
pozdrawiam

Offline melonmelon

  • Opinii: (154)
  • Mieszkaniec knives.pl
  • *****
  • Wiadomości: 5858
  • Płeć: Mężczyzna
    • moje narządy :)
Odp: Proszę o pomoc na temat hartowania
« Odpowiedź #12 dnia: 20-07-2008, 12:35:51 »
jeśli spojrzymy na wykres twardość/temp. austenityzowania
zauważymy że twardość pow. 60hrc osiągamy już po przekroczeniu temp. 950 st. C
wyzsza temp. grzania ma na celu rozpuszczenie jeszcze większej ilości węglików, zwiększenie ilości rozpuszczonego cr (ważne ze względu na odporność korozyjną), oraz zwiększenie "trwałośći" austenitu (im roztwór bardziej bogaty z cr i c tym jest trwalszy- tzn. mamy więcej czasu do zejscia ponizej Ms) - co ma znaczenie - można przejść na chłodzenie w ciężkim oleju/powietrzu/chłodzić w piecu próżniowym studzonym gazem
ważny jest czas austenityzowania:
- można austenityzować 20 min/1050st. C, ale trza zrobić ze 2 przystanki np. koło 500 i 800
- można austenityzować jeszcze krócej 1080st. C robiac 3 przystanki, lub drugi przystanek robiąc koło 880 st.
- można austenityzować prawię godzinę w piecu próżniowym kole 1030 (nie każdy się chwali w jakiej temp. austenityzuje w piecu próżniowym, warto się czasem zapytać pana józia), lub 1000 w piecu innym
wariacje na temat tem. austenityzowania są ściśle powiązane z czasem austenityzowania (przy założeniu stałości innych parametrów), tzn. obniżenie temp. austenityzowania jest okupione wydłużeniem czasu
wreszcie podniesienie temp. austenityzowania ponad pewną granicę (ale nikt wam nie powie jaką, bo to zależy od wytopu) powoduje wzrost wielkości ziarna, co okupujemy spadkiem ciagliwośći szeroko pojętej (udarność taka/inna, odporność na skręcanie, zginanie)
temp. austenityzacji jest powiązana także z twarością uzyskiwaną po odpuszczaniu, a konkretniej austenityzowanie powyzej 1050 st. C i wyżej powoduje wystąpienie tzw. twardości wtórnej kole 500st. C (w tej stali)
http://www.interlloy.com.au/data_sheets/tool_steel/d2.html
tempring diagram
, co z kolei wiąże sie ze spadkiem udarności (znacznym) i odporności na korozję
a chwila jakie było pytanie........
czy istnieją różnice przy różnych sposobach chartowania
chyba istnieją skoro userzy na forum bziakają ze d2 od benchmade jest bardzie cacy niż w racie i na odwrót (czy jakoś tak), a bo to się krawędz wywija, szybko tepi, kruszy itd

pozdro
Nie ma mnie, w Łodzi siedzę.
Zapraszam na blog o obróbce cieplnej http://blog.melontools.com/obrobka_cieplna/

trochu stali na noże?
https://forum.knives.pl/index.php?topic=184641.

kluczyki robię, gitarki, mogę skrzypce

DORADZTWO W ZAGADNIENIACH OBRÓBKI CIEPLNEJ STALI I NIE TYLKO

Offline vrav

  • Opinii: (0)
  • Użytkownik knives.pl
  • **
  • Wiadomości: 189
Odp: Proszę o pomoc na temat hartowania
« Odpowiedź #13 dnia: 20-07-2008, 16:54:51 »
dzięki za opisanie tematu.oby wszystkie sprawy były tak wyjaśniane
jeszcze prośba ,
w diagramie,jest wykres odpuszczania na twardość wtórną.
jak rozumieć czas wygrzewania do powiedzmy 500 st.,i czas studzenia.czy jest obojętny!