Autor Wątek: OBRÓBKA CIEPLNA - dobór czasów  (Przeczytany 52867 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline glon

  • knifemaker
  • Opinii: (50)
  • *
  • Wiadomości: 463
  • Płeć: Mężczyzna
OBRÓBKA CIEPLNA - dobór czasów
« dnia: 12-01-2010, 19:42:48 »
Witam

Nie znalazłem na forum podobnego tematu, który by mi wszystko rozjaśnił, więc postanowiłem zapytać.
 
Chciałbym się dowiedzieć czy dobrze rozumuje :

Powiedzmy że chce zahartować 6 szt noży z NC6 grubości 5mm każdy.
Temp hartowania 820 stopni C
Wyczytałem że na każdy milimetr grubości przedmiotu obrabianego cieplnie przypada 0,8 min, czyli pod uwagę biorę całą grubość wsadu – 30 mm co daje 24min i do tego noże będą ułożone w odległości od siebie 2 x grubość noża. Więc 24 min mnożymy z współczynnikiem 1,8 – 43,2 min.
Nagrzewanie dobrze policzyłem ?
Wygrzewanie to 0,2 czasu nagrzewania czyli 8,64 min, po czym następuje chłodzenie.

Piec rozgrzewa się do 820 stopni gdzieś w 15 min, jeśli nagrzewanie trwa dłużej (43 min) to ile i w jakich temp najlepiej zrobić przystanki ?

Wyżarzanie normalizujące z tego co rozumiem wykonuje się w tej samej temp co hartowanie, a czasy  nagrzewania i wygrzewania są takie same, tak ?

Przy odpuszczaniu też uwzględnia się ilość noży i ułożenie ich w danej odległości od siebie czy po prostu pakuje się je do pieca i nagrzewa do odpowiedniej temp i wygrzewa 1 albo 2h ? 

Prosiłbym o pomoc i jakiekolwiek rady
Pozdrawiam

Offline kin241

  • Opinii: (11)
  • Użytkownik knives.pl
  • ***
  • Wiadomości: 438
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: OBRÓBKA CIEPLNA - dobór czasów
« Odpowiedź #1 dnia: 12-01-2010, 23:24:44 »
Można przyjac czas nagrzewania 2 mm/min.
Czas sumujesz jesli pakiet byłby skręcony czyli przedstawiał kostke grubości 30 mm. Jesli jest rozlożony w piecu z lużnym przepływem powietrza mozna potraktowac jako pojedynczy blank a jesli juz mnożyc przez współczynnik to tylko czas nagrzania 1 blanku,  czyli 2,5 min x 1,8 = 4,5 min. Do tego dodac czas austenityzacji 15 min + np. 2 minuty na wyrownanie temperatury we wsadzie wiec wyjdzie nam ok. 22 minuty od momentu włożenia do pieca do rozpoczecia hartowania, zakładając ze zbytnio nie ochłodzimy pieca. Jesli piec jest przechłodzony i nie ma temperatury hartowania to czasy liczymy od wejscia pieca na temperature. Jednak wkładania na gorący piec jest troche ryzykowne poniewaz stale narzędziowe nie lubia szybkiego grzania i moga popękać. 
Mozna albo wstępnie podgrzas wsad np. w palenisku albo grzac z piecem od temp. otoczenia jeśli sie szybko grzeje piec lub od np. 600 st.C jesli piec sie grzeje wolno.
Dla takich przekrojow nie stosuje sie przystankow bo są zbyt krótkie i mozna je pominać.
Temp. normalizacji jest zwykle 20 - 30 st. C wyższa niz hartowania, czasy mozna przyjać takie same.
Czas odpuszczania mozna przyjać 1,5h lub 2h. Jedna godzina to troche mało. Jesli wkładasz na gorący piec to specjalnie nic nie musisz dodawac.
Czas nagrzewania i współczynniki zalezne są od rodzaju wsadu, przekroju i gatunku stali oraz rodzaju pieca. Czas autenityzacji w przypadku stali szbkotnacyh jest bardzo krotki w pozostałych przypadkach dla stali narzędziowych przyjmuje sie 15 minut.
To takie ogólne założenia dla innych gatunków i wiekszych przekrojów trzeba rozważyc inne założenia.
 
 

Offline glon

  • knifemaker
  • Opinii: (50)
  • *
  • Wiadomości: 463
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: OBRÓBKA CIEPLNA - dobór czasów
« Odpowiedź #2 dnia: 13-01-2010, 17:45:10 »
Dziękuje za pomocną odpowiedz  :D

Czasy hartowania są już jasne, na jakiej zasadzie dobiera się długośc trwania austenityzacji ? Wykresy krzywych czas-temp-przem dotyczące stali weglowej będa pomocne przy wyznaczaniu czasu?  Nie wiem czy mam jakies dziwne książki czy nie potrafie z nich skorzystać ale nie znalazłem nic o tym.

W normalizacji zachodzi austenityzacja wiem ze jest krótsza niz przy hartowaniu a ile prawidłowo powinna trwać lub w jaki sposób można określic jej długość ?

Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: 13-01-2010, 17:51:15 wysłana przez glon »

Offline kin241

  • Opinii: (11)
  • Użytkownik knives.pl
  • ***
  • Wiadomości: 438
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: OBRÓBKA CIEPLNA - dobór czasów
« Odpowiedź #3 dnia: 13-01-2010, 19:19:23 »
Trudno powiedzieć czy się wyznacza czy przyjmuje. Austenityzacja polega na rozpuszczeniu składników stali w austenicie. Czas austenityzacji zależny więc będzie od ilości składników stali oraz od temperatury austenityzacji. Stale o skomplikowanym składzie chemicznym zawierajace dużo pierwiastków będą miały inne warunki austenityzacji niż np. stale węglowe, które zawierają  Fe + C + oczywiście rożnego rodzaju domieszki nie wprowadzone celowo do stali jak fosfor i siarkę ktorej obecność jest wynikiem procesu matalurgicznego. Rożne pierwiastki maja różna rozpuszczalność w austenicie np. chrom rozpuszcza się dobrze w zelazie tylko do ok. 19 %. Inne pierwiastki dodatkowa komplikują proces rozpuszczania. Dlatego tez dla konkretnych gatunków stali przed wprowadzeniem na rynek robi się szczegółowe badania które następnie zawiera się w tablicach i wykresach. Trzeba zauważyć że czas austenityzacji będzie inny dla pierwszego detalu a inny dla ostatniego jeśli będziemy hartować pojedynczo jak w przypadku noży. Dlatego tak naprawde jest czasem przybliżonym albo minimalnym dla danej operacji.
W przypadku stali szybkotnących które  wymagają stosowania  wysokich temperatur rzędu 1230 - 1250 st.C i zastosowania pieców solnych gdzie nagrzewanie przebiega szybciej stosuje się krótkie czasy austenityzacji rzędu kilku minut z powodu niebezpieczenstwa nadtopienia eutektyki. Dlatego tez obróbka cieplna stali szybkatnacych jest  dość skomplikowana a co za tym idzie możliwość popełnienia błędu jest większa.
Przed wprowadzeniem na rynek nowego gatunku badania stali uwzględniają również rożne czasy austenityzacji co póżniej zawiera się w fachowych publikacjach na ten temat. Robi się próbny wytop danego gatunku. Pobiera z niego próby, które następnie hartuje z rożnych temperatur z rożnymi czasami austenityzowania. Te probki poddaje się pózniej odpuszczaniu w rożnych warunkach (czas, temp.) Potem to wszystko się bada i wyciaga wnioski. Na tej podstawie określa się parametry obróbki cieplnej w tym czas austenityzacji.
Użytkownicy np. duże firmy motoryzacyjne często przeprowadzają własne badania ponieważ maja takie możliwości. Mniejsi odbiorcy muszą opierać się na badaniach już opublikowanych na stronach producentów. Jeśli w publikacji pojawi się błąd to jest on powielany przez wiele lat dopóki inni badacze go nie sprostuja.
Dla stali o niezbyt skomplikowanym składzie i małym przekroju po prostu przyjmuje się czas austenityzacji 15 min.. Tu jednak również panują rożne trendu i dlatego czasami dane w rożnych publikacjach  mogą się zmieniać. Kłopot pojawia się przy dużych przekrojach rzędu 500 mm bo na to nie ma żadnych gotowych danych i trzeba się opierać wyłącznie na doświadczaniu.



Online melonmelon

  • Opinii: (154)
  • Mieszkaniec knives.pl
  • *****
  • Wiadomości: 5984
  • Płeć: Mężczyzna
    • moje narządy :)
Odp: OBRÓBKA CIEPLNA - dobór czasów
« Odpowiedź #4 dnia: 13-01-2010, 19:20:26 »
jaki to piec?
podejrzewam
masz dostęp do elektrycznego podejrzewam bez mieszadełka gazów w piecu
podejrzewam że grzałki na ścianach bocznych pieca
po co grzać n noży tak blisko siebie, na pewno te na zewnątrz juz dojdą, a te w środku bedom zimne
nie martwiłbym się o rozrost ziarna (kcesz grzać z dolnej możliwej temp.) tylko o równomierność grzania, detal nierównomiernie zagrzany=detal wygiety podczas hartowania
proponowałbym wpieprzyć nożyki do pieca
grzać piec do 500 st. C
jak piec dojdzie poczekać 15 minut
dać temp. na 820 st. C
po dojściu pieca poczekać 15 minut
i liczyć czas austenityzowania tak 20 minut powinno wystarczyć
ale uwaga
w przypadku tej stali i grzania do 820 st. C
detal spokojnie może być grzany w piecu nawet 3 godziny ziarno się prawie nie rozrośnie

przy odpuszczaniu nie uwzględnia się ilości noży, ale czas odpuszczania liczy sie od momentu jak temp. w piecu dojdzie do założonej + coś tam (jeśli detale bedą ułożone blisko siebie):
piec pusty ma 175 st. C
otwierasz piec, wsadzasz zimne detale
temp. w piecu spada
temp. w piecu dochodzi do 175
dajesz z 20 minut min na wyrównanie temp w stali
liczysz czas odpuszczania

czas austenityzacji nie zależy od czasu grzania, ale od typu stali
zależy od stopnia przegrzania i ilości składników stopowych

przyznam się ze nie spotkałem się w żadnym tekście z wzmianką na temat normalizowania stali nadeutektoidalnej (nc6?) czy ledeburytycznej (nc11l?, z chęcią się dokształcę
może jakiś skan czy cóś? :)

wykresy CTPc i CTPi są potrzebne do ustalania szybkości chłodzenia i doboru rodzaju/temp. chłodziwa

pozdro
Nie ma mnie, w Łodzi siedzę.
Zapraszam na blog o obróbce cieplnej http://blog.melontools.com/obrobka_cieplna/

trochu stali na noże?
https://forum.knives.pl/index.php?topic=184641.

kluczyki robię, gitarki, mogę skrzypce

DORADZTWO W ZAGADNIENIACH OBRÓBKI CIEPLNEJ STALI I NIE TYLKO

Offline glon

  • knifemaker
  • Opinii: (50)
  • *
  • Wiadomości: 463
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: OBRÓBKA CIEPLNA - dobór czasów
« Odpowiedź #5 dnia: 13-01-2010, 20:02:23 »
Jest to piec elektryczny:

moc około 3KW, bez mieszdła gazów, grzałki na ścianach jak widać na zdj.

Cytuj
proponowałbym wpieprzyć nożyki do pieca
grzać piec do 500 st. C
jak piec dojdzie poczekać 15 minut
dać temp. na 820 st. C
po dojściu pieca poczekać 15 minut
i liczyć czas austenityzowania tak 20 minut powinno wystarczyć
ale uwaga
w przypadku tej stali i grzania do 820 st. C
detal spokojnie może być grzany w piecu nawet 3 godziny ziarno się prawie nie rozrośnie
Czy podobny zabieg można stosować w przypadku innych stali ?

Cytuj
przyznam się ze nie spotkałem się w żadnym tekście z wzmianką na temat normalizowania stali nadeutektoidalnej (nc6?) czy ledeburytycznej (nc11l?, z chęcią się dokształcę
może jakiś skan czy cóś?
Pytanie o normalizowanie dotyczyło głównie czasów ale gdy dojdzie np. do przegrzania krawędzi podczas szlifowania lub po kuciu, nie jest to konieczne ?

Dałoby się podłączyć do tego pieca argon lub inny gaz ochronny , czy jest to tylko możliwe w fabrycznych piecach?

Pozdrawiam

Online melonmelon

  • Opinii: (154)
  • Mieszkaniec knives.pl
  • *****
  • Wiadomości: 5984
  • Płeć: Mężczyzna
    • moje narządy :)
Odp: OBRÓBKA CIEPLNA - dobór czasów
« Odpowiedź #6 dnia: 13-01-2010, 20:55:18 »
tak
dla niskostopowych, cza pamiętać o temp. mogą być inne

przy flaszce i po obejrzeniu pieca można go przerobić w 1 dzień na piec z atmosferą obojętną

pozdro
Nie ma mnie, w Łodzi siedzę.
Zapraszam na blog o obróbce cieplnej http://blog.melontools.com/obrobka_cieplna/

trochu stali na noże?
https://forum.knives.pl/index.php?topic=184641.

kluczyki robię, gitarki, mogę skrzypce

DORADZTWO W ZAGADNIENIACH OBRÓBKI CIEPLNEJ STALI I NIE TYLKO

Offline glon

  • knifemaker
  • Opinii: (50)
  • *
  • Wiadomości: 463
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: OBRÓBKA CIEPLNA - dobór czasów
« Odpowiedź #7 dnia: 13-01-2010, 21:47:16 »
Czemu nie  :D, fachowa pomoc zawsze się przyda.
Z tego co wyczytałem na forum to potrzebna jest butla z argonem i reduktor z rotametrem, wejście gazu lepiej byłoby wykonać na górze pieca czy w drzwiach ? I do tego chyba jeszcze jakis otwór na ujscie powietrza by się przydał.

Dzięki za odpowiedzi i pomoc
Pozdrawiam

Online melonmelon

  • Opinii: (154)
  • Mieszkaniec knives.pl
  • *****
  • Wiadomości: 5984
  • Płeć: Mężczyzna
    • moje narządy :)
Odp: OBRÓBKA CIEPLNA - dobór czasów
« Odpowiedź #8 dnia: 13-01-2010, 22:45:21 »
kojarzysz dobrze
tylko coś nie jarzę by ktoś to zrobił/pochwalił się na forum
wejście gazu z tyłu pieca rurką kwasówką, tak z fi 6mm bedzie git, przy spodzie, skierowany do góry lekko najlepiej
w drzwiczkach nie może być, majgasz nimi co kwile
ponadto jest potrzebny albo pojemnik metalowy (taka wanna)
albo piec trzeba uszczelnić trochu wełną żaroodporną
w drzwiczkach brakuje ci judasza kontrolnego z klapką
lekkie doszczelnienie drzwiczek: sznurek żarodopornym
dodatkowa dziurka w górnej części drzwiczek by się mógł wylewać nadmiar gazu
i po robocie
tak jest najprościej, choć nie najlepiej
argon zachowuje się jak woda, leży zawsze przy dnie

pozdro
Nie ma mnie, w Łodzi siedzę.
Zapraszam na blog o obróbce cieplnej http://blog.melontools.com/obrobka_cieplna/

trochu stali na noże?
https://forum.knives.pl/index.php?topic=184641.

kluczyki robię, gitarki, mogę skrzypce

DORADZTWO W ZAGADNIENIACH OBRÓBKI CIEPLNEJ STALI I NIE TYLKO

Offline kin241

  • Opinii: (11)
  • Użytkownik knives.pl
  • ***
  • Wiadomości: 438
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: OBRÓBKA CIEPLNA - dobór czasów
« Odpowiedź #9 dnia: 14-01-2010, 13:30:56 »

przyznam się ze nie spotkałem się w żadnym tekście z wzmianką na temat normalizowania stali nadeutektoidalnej (nc6?) czy ledeburytycznej (nc11l?, z chęcią się dokształcę
może jakiś skan czy cóś? :)

Tu cytat sie kończy - coś zle zrobiłem z tekstem

http://student.agh.edu.pl/~marcels/download/metaloznawstwo/Metaloznawstwo_W11.pdf - normalizowanie stali nadeutektoidalnych s.18
W. Luty – Metaloznawstwo i obróbka cieplna stali łożyskowych – Normalizowanie s. 293
http://www.bpp.agh.edu.pl/bpp.phtml - poz 127, 128,129
Wpływ normalizowania niezupełnego na kinetykę mechanizmu zużycia tribologicznego staliwa ledeburytycznego
Wpływ normalizowania niezupełnego staliwa G200CrNiMo4-3-3 na morfologię wydzieleń cementytu drugorzędowego i ledeburytycznego
Wpływ normalizowania niezupełnego staliwa ledeburytycznego na jego mechanizm zużycia tribologicznego —


Normalizowanie stali nadeeutektoidalnych wynika z samej definicji normalizacji. W literaturze nie jest spotykane ponieważ część instrukcji obróbki cieplnej występuje w zasadzie tylko w instrukcjach technologicznych hut. Np. termin wyżarzanie przeciwpłatkowego nie jest powszechnie znany mimo ze w hutach powszechnie stosowany, podobnie żarzenie strukturalne. Nic na ten temat nie wygooglasz.  Zarzenie przeciwpłatkowe stosowane jest dla pozbycia się wodoru w stali pozostałym po procesie wytapiania. Stosuje się dla niektórych stali po przeróbce plastycznej. Jednak literatura na ten temat milczy. Wyżarzanie strukturalne jest to inaczej wyżarzanie sferoidyzujące czyli jedyne wyżarzanie po którym bada się strukturę metalograficzną na mikroskopie. Dobrze przeprowadzona sferoidyzacja nie dopuszcza nawet śladów perlitu w strukturze.

Materiał jaki dostarczany jest do hurtowni jest w tzw. stanie dostawy i w zaleznosci od gatunku mogą to być następujące stany dostawy.
Surowy – dla pospolitych gatunkow nie podlagajacych żadnym normom i odbiorom poza składem chemicznym i twardością
Stan normalizowany – głównie dla stali niskowęglowych
Stan normalizowany i odpuszczony – dla stali węglowych lub niskostopowych
Stan ulepszuny – dla stali stopowych do obróbki cieplnej
Stan zmiękczony – dla stali do obróbki cieplnej lub narzędziowej. Niektóre stale są dostarczane w stanie normalizowany i żarzonym przeciwpłatkowo co (jeśli twardość nie jest za wysoka) jest równoznaczne ze zmiękczaniem.
Tak przygotowany materiał dla hurtowni nie wymaga normalizacj jeśli nie jest przerabiany plastycznie na gorąca, tylko obróbce mechanicznej i cieplnej. Jeśli jednak poddamy go przeróbce plastycznej to normalizacja jest zalecana. Dla stali skłonnych do rozrostu ziarna jak węglówki konieczna a dla innych jedynie zalecana. Z uwagi że każdy zabieg obróbki cieplnej przy dużych cenach energii stanowi ogromne koszty często rezygnuje się z zabiegu normalizacji jeśli nie jest ona konieczna. Podrączniki akademickie zawieraja wiedzę ogólna natomiast wiedza szczegółowa zawarta jest w instrukcjach technologicznych lub literaturze fachowej. W obecnym czasie kiedy żadna huta na terenie Polski nie jest naszą wlasnoscią nie wiem czy w ogóle taka lieratura obecnie jest wydawana.

DEFINICJA:
Normalizowanie ľ nagrzanie wsadu do stanu austenitycznego tzn. zwykle do temperatury  30¸50°C powyżej Ac3 ¸ Acm, krótkotrwałe wygrzanie w tej temperaturze i studzenie w spokojnym powietrzu, w atmosferze obojętnej lub nadmuchem powietrza do temperatury poniżej Ar1 w celu uzyskania drobnego ziarna, równomiernego rozłożenia składników strukturalnych zwiększenia wytrzymałości i plastyczności, polepszenia obrabialności, zmniejszenia naprężeń własnych lub przygotowania do dalszej obróbki cieplnej.
« Ostatnia zmiana: 14-01-2010, 13:35:27 wysłana przez kin241 »

Offline glon

  • knifemaker
  • Opinii: (50)
  • *
  • Wiadomości: 463
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: OBRÓBKA CIEPLNA - dobór czasów
« Odpowiedź #10 dnia: 14-01-2010, 16:20:15 »
Cytat: melonmelon
tylko coś nie jarzę by ktoś to zrobił/pochwalił się na forum

Fakt na forum chyba nie ma nic konkretnego o tym ale wspominałeś :

przeróbka pieca komorowego na piec z atmosferą ochronną trwa godzinę, kosztuje jakieś 50 zł + reduktor z rotametrem do gazu obojętnego

Wydaje mi się że doszczelnienie drzwi pieca jest zbędne, w szkielecie drzwi są 2 warstwy miękkiej włókniny i widoczny kawałek twardej płyty, wszystko jest ruchome a głębokość drzwi ma z 12 cm więc płyta wystaje i przy zamykaniu płyta jest dociskana i wchodzi z 2 cm w głąb drzwiczek, do tego wszystkie łączenia wew. pieca,styki płyt są poklejone klejem żaroodpornym a jeszcze przed złożeniem pieca komore z twardych płyt skleiłem z zewnątrz( niedługo zrobie jakiś tutorial o piecu to bedzie widać :D ). Wydaje mi się że szczelność jest dość dobra.

Argon musi przepływać przez komorę podczas całej obróbki cieplnej czy wystarczy ją tylko wypełnić przed włączeniem pieca ?

Więc z tego co umieścił kin241 wynika że można wykonać wyżej wspomnianą normalizacje i np. po kuciu lub przegrzaniu krawedzi można ja przeprowadzić i powinna poprawić wew strukture stali, tak ? A teraz ile konkretnie powinna trwać ta krótka austenityzacja w normalizowaniu w przypadku np. NC6 lub stali 50HF.

Pozdrawiam

Online melonmelon

  • Opinii: (154)
  • Mieszkaniec knives.pl
  • *****
  • Wiadomości: 5984
  • Płeć: Mężczyzna
    • moje narządy :)
Odp: OBRÓBKA CIEPLNA - dobór czasów
« Odpowiedź #11 dnia: 14-01-2010, 20:14:47 »
jeśli chodzi o normalizację to próbuje przekonać kin241-a że nie można nc6
on oczywiście mnie przekonuje że można :)
ale mam nadzieję że jeden z nas wyjdzie z tego zwycięsko :)
mam nawet swojego faworyta :)
po kuciu podeutektoidalnych np. 50HF normalizacja jest konieczna (lub inna obróbka zmniejszająca ziarno), czasem nawet dwukrotna
argon musi wypłukać komorę po każdym uchyleniu drzwiczek, oraz musi byc pewne nadcisnienie
od bidy argon zastepujemy azotem dość czystym i jest taniej
ale azot nie zachowuje się jak woda i kombinujemy jak zawirować go w środku by szybko nim wygonić powietrze

pozdro
Nie ma mnie, w Łodzi siedzę.
Zapraszam na blog o obróbce cieplnej http://blog.melontools.com/obrobka_cieplna/

trochu stali na noże?
https://forum.knives.pl/index.php?topic=184641.

kluczyki robię, gitarki, mogę skrzypce

DORADZTWO W ZAGADNIENIACH OBRÓBKI CIEPLNEJ STALI I NIE TYLKO

Offline slawek-63

  • knifemaker
  • Opinii: (87)
  • *
  • Wiadomości: 535
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: OBRÓBKA CIEPLNA - dobór czasów
« Odpowiedź #12 dnia: 14-01-2010, 20:31:44 »
czy nie będzie prościej zbudować skrzynię do napełniania gazem. Obejrzyj te produktyhttp://www.nabertherm.com/produkte/waermebehandlung/waermebehandlung2_polnisch.pdf

Offline glon

  • knifemaker
  • Opinii: (50)
  • *
  • Wiadomości: 463
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: OBRÓBKA CIEPLNA - dobór czasów
« Odpowiedź #13 dnia: 14-01-2010, 20:41:15 »
Akurat z dostepem do argonu nie mam problemu, wiec jeśli bede przerabiał piec to napewno argon bedzie używany. A gazy uzywane do atmosfer ochronnych nie mają złego wpływu na spirale ?  
A w przypadku stali (konstrukcyjnych stopowych) 50 HF lub łh15 czas austenityzacji jest taki sam jak w stalach narzedziowych ? Te wszystkie czasy autenityzacji normalizacji wygrzewania itp. można skąd brać ? czy maja do nich dostep tylko hutnicy albo inni ludzie zajmujacy sie tym zawodowo, chodzi mi o książki, karty technologiczne albo cos podobnego skad można wyczytac ile co powinno trwać.  

czy nie będzie prościej zbudować skrzynię do napełniania gazem. Obejrzyj te produktyhttp://www.nabertherm.com/produkte/waermebehandlung/waermebehandlung2_polnisch.pdf

Przeglądałem tę strone nie raz i wydaje mi się że koszt takiej skrzynki wynosił by połowe albo więcej ile dałem na cały piec a jeśli mam dostep do gazu a reszta to koszty 50 moze 100 zł to chyba nie warto się bawić w skrzynki ale może zdecyduje się na zapytanie o cene, a do budowy trzeba blache ktos musi ja pociac, trzebaby było policzyc ile wyjdzie  :D
« Ostatnia zmiana: 14-01-2010, 21:32:25 wysłana przez glon »

Offline kin241

  • Opinii: (11)
  • Użytkownik knives.pl
  • ***
  • Wiadomości: 438
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: OBRÓBKA CIEPLNA - dobór czasów
« Odpowiedź #14 dnia: 15-01-2010, 00:16:46 »
Czasy  austenityzacji wg. "Stale narzędziowe i obróbka cieplna narzędzi" E. Żmichorski. Wydawnictwa Naukowo Techniczne. 1976 r. str.108. cytat.
> Ogólnie zaleca się następujące minimalne czasy austenityzowania w operacjach hartowania:
- stale węglowe  - 15 - 20 min.
- stale niskostopowe (NWC, NC6,NC4, itp.) - 25 - 30 min.
- stale wysokostopowe (NCWV, NC10, NCLV) - ok. 15 min     (NC11LV - przyp. mój)
- stale szybkotnace (wolframowe-niskowęglowe) - ok.2 min,
- stale szybkontaće (wysokowęglowe i molibdenowe) - ok. 2,5 min.
- stale stopowe do pracy na gorąco - 30 - 120 min. <<

Na początku lat 80- tych były wydawane ksiązki pod nazwą "Charakterystyki stali" wydawane przez Wydawnictwa Śląsk a opracowywane przez Instytut Metalurgii Żelaza w Gliwicach. Całość miała zawierac chyba 27 tomów i zawierac podstawowe dane o poszczegolnych gatunkach stali. Do czasow przemian ustrojowych wydano 13 albo 14 tomów po czym wydawanie wstrzymano. Nie wiem czy obecnie mozna je gdzies nabyc. Oczywiscie potrzebna byłaby tylko częśc tomów dotycząca głownie stali narzędziowych. Tam są opisane jedynie polskie gatunki. Wiele gatunków zagranicznych nie ma odpowiedników w gatunkach polskich.
 
« Ostatnia zmiana: 15-01-2010, 00:18:40 wysłana przez kin241 »

Offline glon

  • knifemaker
  • Opinii: (50)
  • *
  • Wiadomości: 463
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: OBRÓBKA CIEPLNA - dobór czasów
« Odpowiedź #15 dnia: 15-01-2010, 10:35:27 »
O to jest to  :D, książek poszukam jak cos znajde umieszcze jakies skany żeby było pomocne nie tylko mi.
Doszło do jakiegoś porozumienia w sprawie normalizowania ?

Dziękuje i Pozdrawiam

Online melonmelon

  • Opinii: (154)
  • Mieszkaniec knives.pl
  • *****
  • Wiadomości: 5984
  • Płeć: Mężczyzna
    • moje narządy :)
Odp: OBRÓBKA CIEPLNA - dobór czasów
« Odpowiedź #16 dnia: 15-01-2010, 10:50:49 »
skrzynia do napełniania gazem
czy się myle, czy spirale są odsłonięte? jak z ewentualnymi zwarciami metalową skrzynką/stalowymi kopertami?
koszt skrzynki i kopert do niej?
doprowadzenie gazu W KOMORZE PIECA PRZEWODEM METALOWYM DO SKRZYNKI (DEMONTOWALNE), W GORĄCEJ KOMORZE, PODŁĄCZANIE PRZEZ RUCHOME DRZWICZKI, WĘŻEM STALOWYM GIETKIM?
moŻE być interesujące słuchać co glon mówi podczas podłączania tego
choć na forum czaby TO chyba cenzurować
obawiam się że po zastosowaniu skrzynki czas nagrzewania zwiekszy się z 3 razy?

mozna pomysleć nad wzmocnieniem trzonu pieca płytkami szamotowymi grubości nawet 2cm?
czas grzania do temp nie powinien byc większny niż x2
a trzon się nie zniszczy, piec bedzie miał mniejsza bezwadność?

pozdro
Nie ma mnie, w Łodzi siedzę.
Zapraszam na blog o obróbce cieplnej http://blog.melontools.com/obrobka_cieplna/

trochu stali na noże?
https://forum.knives.pl/index.php?topic=184641.

kluczyki robię, gitarki, mogę skrzypce

DORADZTWO W ZAGADNIENIACH OBRÓBKI CIEPLNEJ STALI I NIE TYLKO

Offline glon

  • knifemaker
  • Opinii: (50)
  • *
  • Wiadomości: 463
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: OBRÓBKA CIEPLNA - dobór czasów
« Odpowiedź #17 dnia: 15-01-2010, 11:30:24 »
Spirale są odsłonięte w przypadku zwarcia wywala bezpiecznik, w przypadku skrzynki zetknięcie byloby chyba pewne. 

Wydaje mi się że najprostsze rozwiązania są najlepsze i chyba pierwszy sposób podłącznie argonu
kojarzysz dobrze
tylko coś nie jarzę by ktoś to zrobił/pochwalił się na forum
wejście gazu z tyłu pieca rurką kwasówką, tak z fi 6mm bedzie git, przy spodzie, skierowany do góry lekko najlepiej
w drzwiczkach nie może być, majgasz nimi co kwile
ponadto jest potrzebny albo pojemnik metalowy (taka wanna)
albo piec trzeba uszczelnić trochu wełną żaroodporną
w drzwiczkach brakuje ci judasza kontrolnego z klapką
lekkie doszczelnienie drzwiczek: sznurek żarodopornym
dodatkowa dziurka w górnej części drzwiczek by się mógł wylewać nadmiar gazu
i po robocie
tak jest najprościej, choć nie najlepiej
argon zachowuje się jak woda, leży zawsze przy dnie
jest idealny

Wzmocnienie płytami miałoby być tylko po bokach gdzie są spirale czy całe wnątrze komory ? wymiary komory są dośc małe a takie grubości płyt dość mocno by ją pomniejszyły. A co np. z płytaci SiC : http://www.izo.pl/prod_galantceram.php, może mają mniejsza grubość, warto się dowiadywać ?

Jeśli chodzi o  trzon pieca to umieszczony jest on na twardej płycie z włókna ceramicznego a ta opiera się na najniższej warstwie miekkiej włókniny w ktorej są 2 wstawki z płyty co zapewnia dużą stabilność.

Online melonmelon

  • Opinii: (154)
  • Mieszkaniec knives.pl
  • *****
  • Wiadomości: 5984
  • Płeć: Mężczyzna
    • moje narządy :)
Odp: OBRÓBKA CIEPLNA - dobór czasów
« Odpowiedź #18 dnia: 15-01-2010, 12:18:39 »
1. trzon, chodzi tylko o wzmocnienie trzonu i utwadzenie go płytkami z ceramiki NAJTAŃSZYMI, te płytki mozna kupic do naprawy pieców kaflowych
- wzmocnienie - jak bedziesz kładł coś cięższego
- utwardzenie=ułatwione usuwanie zgorzeliny
- zwiększenie pojemności cieplnej
2. jadziem z normalizowaniem nadeutektoidalnych i naciskamy na przeciwnika :)
troszku sobie dworowałem z niespotkaniem sie z normalizacją eutektoidalnych, ale kni241 dał mi oręż w dłoń :
DEFINICJA:
Normalizowanie ľ nagrzanie wsadu do stanu austenitycznego tzn. zwykle do temperatury  30¸50°C powyżej Ac3 ¸ Acm, krótkotrwałe wygrzanie w tej temperaturze i studzenie w spokojnym powietrzu, w atmosferze obojętnej lub nadmuchem powietrza do temperatury poniżej Ar1 w celu uzyskania drobnego ziarna (...)

tak wiec już wiemy że stale eutektoidalne wyżarzamy normalizująco w temp. 50st. C ponad Acm
- nc6 temp. normalizacji ok. 1100 st. C?
- łh15 temp. normalizacji ok. 920 st. C?
stosował to ktoś kiedys? na forum znam dwóch, ale proces został zmodyfikowany :), bo zakłady przemysłowe tylko czasami do MAŁYCH PRZEKROJÓW, lub jak zwalą chłodzenie po kuciu/walcowaniu

ponadto nastepny mit spokojne chłodzenie
w zakresie 850-600 st. C studzenie musi byc bardzo przyspieszone ze wzgledu na SZCZEGÓLNĄ SKŁONNOŚĆ w tym zakresie do tworzenia się siatki węglików po granicach ziarn w stalach nadeutektoidalnych, oraz tworzenie sie grubopłytkowego perlitu :), przynajmniej 50-80 st. C/min, co się troche kłuci ze spokojnym powietrzem

dlatego huty i inne kuźnie stosują
1. POPRAWNE CHŁODZENIE po kuciu, po którym nie ma siatki węglików i nie ma potrzeby normalizować
2. zamast normalizowania rozdrabniają ziarno hartowaniem na martenzyt lub niski bainit (perlitu i górnego bainitu unikają) - łatwiej kontrolować, połączonym z wysokim odpuszczaniem (700-750), które jednocześnie letko sferoidyzuje

czekam na kontrargumenty :)

pozdro
Nie ma mnie, w Łodzi siedzę.
Zapraszam na blog o obróbce cieplnej http://blog.melontools.com/obrobka_cieplna/

trochu stali na noże?
https://forum.knives.pl/index.php?topic=184641.

kluczyki robię, gitarki, mogę skrzypce

DORADZTWO W ZAGADNIENIACH OBRÓBKI CIEPLNEJ STALI I NIE TYLKO

Offline kin241

  • Opinii: (11)
  • Użytkownik knives.pl
  • ***
  • Wiadomości: 438
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: OBRÓBKA CIEPLNA - dobór czasów
« Odpowiedź #19 dnia: 15-01-2010, 15:15:20 »
Nie twierdze ze normalizowanie nadeutektoidalnych (NC6, NC4) jest konieczne w poprawnym procesie kucia ale w hucie jest określona temperatura w piecu i mała mozliwość przegrzania stali. Jesli grzeje sie w palenisku na zółto (a niestety są takie tendencje bo się łatwiej kuje twarde gatunki) to materał na pewno jest przegrzany, Wtedy normalizacja jest uzasadniona. Jesli tylko wycinamy blank z blachy lub plaskownika nie musimy normalizować (ale mozemy) przed hartowaniem. Przynajmniej ja bym tak zrobił, nie sądze aby to pogorszyło proces obróbki cieplnej.
Temp. normalizacji nie musi wynoscić 1100 st. C bo wykres Fe-C jest słuszny tylko dla stali węglowych. Pierwiastki stopowe zmieniaja położenie linii przemian fazowych. Mozna przyjac temp. hartowania + 30 -50 st.C czyli ok. 850 - 890 st.C. Wykres Fe-C jest wykresem dla zrozumienia co sie dzieje w stali i nie używa się go do określania parametrów OC stali, tym bardziej stopowych.
Moze wypowiedza sie praktycy hartujacych stal NC6 Tlim, Kot Behamot, inni czy stosuja normalizacje przed hartowaniem i jaki to przynosi skutek