Autor Wątek: czym wiercić? otwory w stali  (Przeczytany 23774 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline 3VVV

  • bez tytułu
  • Opinii: (0)
  • Świeża krew
  • *
  • Wiadomości: 17
  • Płeć: Mężczyzna
  • woyteczek
czym wiercić? otwory w stali
« dnia: 25-02-2007, 12:13:09 »
szukam wierteł do twardych stali, może ktoś coś poradzić? te które miałem wolframowo jakieś tam ni chu chu wierciłem w chińskim nożyku i nawet widia nie dała mu rady.
dopiero kamyczkiem przeszlifowałem ale to kurna 4 godzinki rezałem....

Offline Guldan

  • knifemaker
  • Opinii: (16)
  • *
  • Wiadomości: 5888
  • Płeć: Mężczyzna
  • wykwalifikowany pierdolec
Odp: czym wiercić? otwory w stali
« Odpowiedź #1 dnia: 25-02-2007, 12:19:32 »
zwykle (ale uczciwe) hss-y? :? a jak bys mial jeszcze problem to zanies je do jakiegos dobrego tokarza zeby ci naostrzyl. dobrze naostrzony hss rznie jak ja pierdole.

Offline simon

  • prawie jak Scrimshander
  • knifemaker
  • Opinii: (11)
  • *
  • Wiadomości: 4390
  • Płeć: Mężczyzna
  • nożorób na odwyku :/
    • Simon Knives
Odp: czym wiercić? otwory w stali
« Odpowiedź #2 dnia: 25-02-2007, 12:34:52 »
fajne sa jeszcze wiertelka z wkladka tytanowa. Wazne jest tez zeby wiertaka nie miala bicia bo najlepszym wiertlem nic nie zrobisz.

Polskie Stowarzyszenie Twórców Noży i Broni Białej

Jestem żonaty 8D i mam syna!!!
Aambeld pokazał nóż (swój) ;P

Offline Guldan

  • knifemaker
  • Opinii: (16)
  • *
  • Wiadomości: 5888
  • Płeć: Mężczyzna
  • wykwalifikowany pierdolec
Odp: czym wiercić? otwory w stali
« Odpowiedź #3 dnia: 25-02-2007, 12:52:24 »
no i przedewszystkim wiercimy wolno.

Offline simon

  • prawie jak Scrimshander
  • knifemaker
  • Opinii: (11)
  • *
  • Wiadomości: 4390
  • Płeć: Mężczyzna
  • nożorób na odwyku :/
    • Simon Knives
Odp: czym wiercić? otwory w stali
« Odpowiedź #4 dnia: 25-02-2007, 13:04:29 »
i chłodzimy...

Polskie Stowarzyszenie Twórców Noży i Broni Białej

Jestem żonaty 8D i mam syna!!!
Aambeld pokazał nóż (swój) ;P

Offline wojtekn

  • knifemaker
  • Opinii: (52)
  • *
  • Wiadomości: 3479
  • ciulkwens zmienilem nicka
    • NIE ROBIE NOZY NA ZAMOWIENIE
Odp: czym wiercić? otwory w stali
« Odpowiedź #5 dnia: 25-02-2007, 14:10:12 »
tytanowe? chyba nie
NIE ROBIE NOZY NA ZAMÓWIENIE
koń roboczy nie musi być uwalony gównem po samą grzywę, żeby był roboczy[pecado]
Nie każdy chce żeby jego wiedza (i niektóre kruczki podnoszące jakość i estetykę) wyszła, że tak napiszę - na jaw!

Offline kot_behemot

  • knifemaker
  • Opinii: (66)
  • *
  • Wiadomości: 1987
Odp: czym wiercić? otwory w stali
« Odpowiedź #6 dnia: 25-02-2007, 14:12:16 »
Ja sobie chwalę HSS z dodatkiem kobaltu.
Lepiej mieć zły dzień na rybach, niż dobry w pracy.

Offline 3VVV

  • bez tytułu
  • Opinii: (0)
  • Świeża krew
  • *
  • Wiadomości: 17
  • Płeć: Mężczyzna
  • woyteczek
Odp: czym wiercić? otwory w stali
« Odpowiedź #7 dnia: 25-02-2007, 15:42:33 »
hmm zastanawiajace... to z czego zrobiłem tego maluszka było tak twarde że zadne hssy  nie miały szans :dead: 

wcześniej to był chinski nożyk kupiony we wroc ale rozleciał sie przy trzecim rzucie to zrobiłem dwa neki.

Offline kroko

  • knifemaker
  • Opinii: (80)
  • *
  • Wiadomości: 2483
  • Płeć: Mężczyzna
    • blejdart
Odp: czym wiercić? otwory w stali
« Odpowiedź #8 dnia: 25-02-2007, 15:54:05 »
W zahartowanym materiale to tylko widia do metalu, są takie wiertła, tyle że drogie,moim e spokojem nawiercam utwrdzone D-2.

Offline Fred

  • knifemaker
  • Opinii: (21)
  • *
  • Wiadomości: 3576
  • Płeć: Mężczyzna
    • se bloguje ;)
Odp: czym wiercić? otwory w stali
« Odpowiedź #9 dnia: 26-02-2007, 09:47:50 »
Tak jak pisze kroko, wiertło z płytką z węglika (tzw uniwersalne) i daje rade nawet w zahartowanej szybkotnącej (jakieś 65 hrc). Ważne są wolne obroty i chłodzenie coby się  płytka nie wylutowała z wiertła. Nie są aż takie drogie-do 20 zł można dostać firmówki Irwina czy Artu.
Polemika z głupotą niepotrzebnie ją nobilituje - Stefan Kisielewski

Offline 3VVV

  • bez tytułu
  • Opinii: (0)
  • Świeża krew
  • *
  • Wiadomości: 17
  • Płeć: Mężczyzna
  • woyteczek
Odp: czym wiercić? otwory w stali
« Odpowiedź #10 dnia: 26-02-2007, 17:28:26 »
widzę, że w obrotach mój błąd może tkwił????
będę testował.

Offline tui

  • knifemaker
  • Opinii: (3)
  • *
  • Wiadomości: 581
Odp: czym wiercić? otwory w stali
« Odpowiedź #11 dnia: 02-03-2007, 08:02:22 »
Artu są bardzo dobre ale nadają się tylko na wiertarkę stołową wircąc z ręki szybko połamiesz węgliki. Do chłodzenia polecam Terebor to taki niebieski olej produkowany przez ciechanowski FANAR. Idealna sprawa bardzo dobrze chłodzi i poprawia znacznie skrawalnośc (znacznie zadziej się ostrzy wiertła) niestety gówno jest drogie ok 45 zł za pól litra.
wódz siuksów wykrzyknął łapankanapanka i wyruszyli na wojne przeciw irokezom

Offline Kubek

  • knifemaker
  • Opinii: (67)
  • *
  • Wiadomości: 3411
  • Płeć: Mężczyzna
  • Nożownik, dla niemców knifemaker
    • www.kubekknives.pl
Odp: czym wiercić? otwory w stali
« Odpowiedź #12 dnia: 03-03-2007, 00:05:02 »
Przyznam, że takich wierteł w castoramie nie widziałem.
Gdzie tego szukać??

Offline 3VVV

  • bez tytułu
  • Opinii: (0)
  • Świeża krew
  • *
  • Wiadomości: 17
  • Płeć: Mężczyzna
  • woyteczek
Odp: czym wiercić? otwory w stali
« Odpowiedź #13 dnia: 03-03-2007, 11:07:30 »
właśnie gdzie tych wierteł nabyć można i olejuuu ?

Offline rufles

  • Opinii: (34)
  • Użytkownik knives.pl
  • ***
  • Wiadomości: 436
    • studio fotograficzne PHOTOMATIC - Białystok
Odp: czym wiercić? otwory w stali
« Odpowiedź #14 dnia: 03-03-2007, 13:07:49 »
co do oleju...
to moze w okolicy jest jakis wiekszy warsztat slusarski. oni tam maja duzo chlodziwa i nie oszczedzaja go...
wystarczy zajsc i podpytac: "ze sie slyszalo, ze przy wierceniu powinno sie chlodzic i czego najlepiej uzywac... ze po wodzie to zaraz rdza wychodzi a maszyny w warsztatach to takie ladne blyszczace..." itd itp. moze nawet to nasze glupie gadanie spowoduje ze sie posmieje z laika, ale jest tez spora szansa ze podbudowany wieksza wiedza na dany temat okaze chec pomocy i powie cos w stylu "poczeka pan..." i zniknie na chwile albo dwie, w kazdym razie warto czekac bo a noz poszedl wlasnie po odrobinke plynu chlodniczego. za co oczywiscie powinnismy dac na piwko lub dwa tak co by wiedzial ze jak nastepnym razem zawitamy to moze znow z jakas potrzeba i nie warto nas zbywac...
czy to zadziala nie gwarantuje ale napewno jesli zadziala to mozna zyskac nie tylko potrzebny nam specyfik ale tez znajomosci ktore w nozorobieniu predzej czy pozniej moga sie bardzo przydac...
pozdrowka

Offline Mat S

  • Oberfeldfebel sztabowy
  • Opinii: (11)
  • Mieszkaniec knives.pl
  • *****
  • Wiadomości: 1034
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: czym wiercić? otwory w stali
« Odpowiedź #15 dnia: 05-03-2007, 17:25:05 »
właśnie gdzie tych wierteł nabyć można i olejuuu ?

Co do wierteł to pytałbym Melona...

Offline Fred

  • knifemaker
  • Opinii: (21)
  • *
  • Wiadomości: 3576
  • Płeć: Mężczyzna
    • se bloguje ;)
Odp: czym wiercić? otwory w stali
« Odpowiedź #16 dnia: 05-03-2007, 17:33:49 »
Artu są w Leroy Merlin.
A z Irwina seria Cordless, też w Merlinie.
Polemika z głupotą niepotrzebnie ją nobilituje - Stefan Kisielewski

Offline melonmelon

  • Opinii: (137)
  • Mieszkaniec knives.pl
  • *****
  • Wiadomości: 5085
  • Płeć: Mężczyzna
    • moje narżady :)
Odp: czym wiercić? otwory w stali
« Odpowiedź #17 dnia: 05-03-2007, 19:13:54 »
jezuuuuuuuuu
jezdem wywołany
mamy wiertłą hss do wiercenia standartowego
wiertła hss-co z cobaltem do wiercenia wysokowydajnego - czyli cholerne obroty - ale mniejsza trwałość przy wieceniu normalnym
wiertła widiowe - najtwardsze, najwydajniejsze, ale nie mogom się zagrzać tak pow. 400 st. C na okrągło
założenie brzmi ze wiertło winno byc twardsze od materiału skrawanego o przynajmniej 15-20hrc
czyli do zahartowanych ino widia
czyli do niezahartowanych hss lub hss-co
ale wiertła byle jakie to maja ino napis hss, są ze stali tańszych
ogólnie zainwestować w wiertła, nauczyc się ostrzyć i mieć na lata

pozdro

edyta
emulsje to po staremu borolej
po nowemu emulgol
Aaaaa może polubisz mnie na Facebooku?
https://www.facebook.com/pages/Melontools/1431278670469872
Zapraszam na blog o obróbce cieplnej http://blog.melontools.com/obrobka_cieplna/

trochu stali na noże?
http://forum.knives.pl/index.php/topic,155403.0.html
kluczyki robię, gitarki, mogę skrzypce

Offline 3VVV

  • bez tytułu
  • Opinii: (0)
  • Świeża krew
  • *
  • Wiadomości: 17
  • Płeć: Mężczyzna
  • woyteczek
Odp: czym wiercić? otwory w stali
« Odpowiedź #18 dnia: 05-03-2007, 19:52:42 »
dzięki melonie człek sie uczy cały czas.

Offline tui

  • knifemaker
  • Opinii: (3)
  • *
  • Wiadomości: 581
Odp: czym wiercić? otwory w stali
« Odpowiedź #19 dnia: 05-03-2007, 21:34:33 »
tu są te wiertła w przystępnej cenie po pierwszych zakupach 5% znizki.
http://sklepnarzedziowy.pl/
szukać w dziale wiertła materiałów twardych - tytanowe i nie słuchać pierdół sprzedawcy co do obrotów. W hartowanej stali jak najwolniejsze obroty (u mnie 520) i pomalutku chłodząc intensywnie i idzie elegancko np. w strugach od heblarki próbowałem. Co ciekawe wiertło ma oznaczenie CV co wg mnie jest węgiel i chyba wanad (melon bedzie wiedział) ale  nie tytan jak podają w sklepie (kupowałem u nich). Uwaga wiertła nie nadają się do wiertarek ręcznych wiercąc z ręki węgliki lubią pękać czasem po 3-4 otworach a czasem juz przy pierwszym. Do wiertarek stołowych stosować. Terebor  (płyn do chłodzenia) można kupić w Północnej Grupie Narzędziowej (PGN) w Olsztynie lub Ostródzie lub zamówić od producenta Fanar z Ciechanowa (telefon można znaleźć w książce) i myślcie co chcecie ale ten płyn to naprawdę błogosławieństwo przy wierceniu zwłaszcza w hartowanej stali - polecam.
wódz siuksów wykrzyknął łapankanapanka i wyruszyli na wojne przeciw irokezom